חברות נסיעות ותיירות שהשאירו את הקורונה מאחור
אין הרבה תעשיות שהקורונה גרמה להם נזקים גדולים יותר מאשר נסיעות, תיירות וחופשות. מצד אחד ממשלות רבות הטילו מגבלות חמורות על כניסה ויציאה של נוסעים ומצד שני נוסעים יזמו בעצמם הפחתה בנסיעות – גם בגלל המחלה וגם בגלל האי ודאות הכלכלית החריפה. עד כמה הנזק היה עמוק? ובכן, על פי נתוני הבנק העולמי, בין 1970 ל-2019 גדל מספר הנוסעים בדרך האוויר מכ-310 מיליון לכ-4.56 מיליארד – צמיחה שנתית ממוצעת של כ-5.5%. ב-2020, השנה שבה המגיפה פרצה, מספר הנוסעים צלל לכ-1.81 מיליארד: צלילה של כ-60% בשנה אחת. בהרף עין התעשייה איבדה יותר ממחצית השוק. אין עדיין מספרים מסכמים ל-2021, אבל נראה שהיתה עלייה לעומת 2020. אבל יש עדיין כמה חברות בתעשיית הנסיעות והתיירות שכבר סגרו את הפער – ההכנסות שלהן ב-12 החודשים האחרונים כבר גבוהות מאלה שהיו להן ב-2019 (או מאוד קרובות).
- 1
Uber
אנחנו הישראלים מכירים את אובר כחברה שבשירותיה אנחנו משתמשים כשאנחנו בחו”ל. היא משמשת גם תושבים של מדינות שבהן היא פעילה כשהם נוסעים לחו”ל. השירות הזה פשוט משתלב נפלא בצרכים של תיירים.
מהבחינה הזו המגיפה והירידה שהיא גרמה בתיירות הבינלאומית פגעו באובר. אבל יש גם צדדים אחרים. אחד מהם הוא שהיו לא מעטים שהעדיפו, לפחות בפרקי זמן מסוימים, להימנע מתחבורה ציבורית המונית – אוטובוסים ורכבות – ובמקום זה לקחת מונית, שם סיכויי ההידבקות קטנים יותר. ולמעלה מכך – אובר רכבה על גל המשלוחים של מזון, שהוא אולי ענף הפעילות שהרוויח הכי הרבה מהקורונה.
ההכנסות של אובר ב-2019 כולה היו כ-14.2 מיליארד דולר. ב-2020 הכנסותיה צללו בחמישית, אבל הנה, את 12 החודשים שהסתיימו בספטמבר 2021 היא סיימה עם הכנסות של כ-14.8 מיליארד דולר – קצת יותר מאלה של 2019.Uber - 2
Airbnb
אמנם Airbnb לא עושה משלוחים, אבל גם לה יש שפן – השינוי העמוק בענף התיירות הבינלאומי, ובמיוחד בלינות. לרבים מלקוחותיה מלון נראה פתרון מיושן. הקורונה אמנם הביאה לירידה בתנועת התיירים אבל היא הביאה איתה עוד שלושה דברים: שכירת חדרים לצרכים של בידוד ולפעמים גם כבסיס לעבודה מרחוק, וגם התעניינות גוברת מצד משכירים פוטנציאליים, גם כאמצעי להגדלת הכנסות בתקופה של אי ודאות.
אלה, יחד עם הצמיחה המוערכת במספר התיירים ב-2021, סייעו ל-Airbnb לצאת מהמשבר של 2020: שנת 2020 עצרה את הצמיחה המתמדת בהכנסות של החברה ואף הביאה לצלילה של כ-30%. אבל הכנסותיה ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר 2021 היו גבוהות בכ-10% מאלה של 2019.Airbnb - 3
Disney
לדיסני יש שתי רגליים עסקיות: הפקת סרטים והפעלת פארקים. עסקי הפארקים ספגו מכה קשה מהקורונה: בעוד שההכנסות בענף הזה בשנה שהסתיימה בסוף אוקטובר 2019 היו כ-26.2 מיליארד דולר, בזו שהסתיימה בסוף אוקטובר 2020 הן הסתכמו בכ-16.5 מיליארד דולר – צלילה של כמעט 40%. אבל במקביל עסקי הסטרימינג של דיסני – הפעילות שמתחרה בזו של נטפליקס – זינקו ב-2020 בכ-80% וב-2021 בכ-50% נוספים.
עסקי הסטרימינג היוו כרית משמעותית. הם אמנם לא עזרו לדיסני לחזור ב-2021 להכנסות של 2019 אבל הביאו אותה ממש קרוב: כ-67.4 מיליארד דולר לעומת כ-69.6 מיליארד דולר.Disney - 4
DiDi
דידי היא המקבילה של אובר בסין. וכמו אובר, גם היא נסחרת בנאסד”ק (אם כי היא הודיעה על תוכניתה להימחק מנאסד”ק ולעבור לבורסה של הונג קונג). אבל יש ביניהן כמה הבדלים. דידי לא גדולה כמו אובר: לאובר יש שווי שוק של כ-72 מיליארד דולר, ולדידי יש שווי של כ-16.5 מיליארד דולר. אבל ההבדל הגדול ביותר ביניהן הוא שאובר היא שחקנית גלובלית אמיתית ולכן רגישה הרבה יותר לתיירות בינלאומית. דידי פעילה בעיקר בסין ורוב המשתמשים בשירותיה הם התושבים המקומיים בשווקים הלוקאליים שהיא פועלת בהם.
הקורונה גבתה מדידי מחיר במונחי הכנסות, אם כי מתונה: כ-8.5% ב-2020 לעומת 2019. מה שריכך את עוצמת הירידה היו פעילויות מקומיות של דידי שהקורונה מיטיבה איתם – מהשכרת אופניים, דרך משלוחים ועד שווקי מסחר לוקאליים. 2021 היתה כבר שונה לגמרי: כל מגזרי הפעילות של דידי חזרו לצמיחה מהירה וההכנסה שלה ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר 2021 היו כבר גבוהות בכ-16% מאלה של 2019.המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם“) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס“) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות בידי בעל רישיון עפ”י דין המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם עשוי להיות עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עלולות ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
DiDi