אירועים ששמים על המוקד את ענקיות הטכנולוגיה
אנחנו לא ממש יכולים לדמיין את החיים שלנו בלי ענקיות הטכנולוגיה שהפכו לחלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו: מערכות ההפעלה של Google ו-Apple פוגשות אותנו על בסיס קבוע בטלפון הסלולרי שלנו, כאשר אנחנו מחפשים משהו ברשת, אנחנו עושים זאת באופן כמעט בלעדי דרך הצינור של מנוע החיפוש של Google, הקניות המקוונות של המונים ברחבי העולם מתבצעות דרך פלטפורמות כמו Amazon ו-AliExpress וספק אם יש יום שבו לא צרכנו תוכן מ-Netflix או Facebook. אבל האם השחקניות האלה עלולות גם להזיק לנו? האם הן נהיו חזקות מידי וצברו כוח עודף, כזה שמשתמש במידע שאנחנו מעניקים להן כמעט בלי לשים לב כדי להשפיע על הבחירות שלנו ולעודד אותנו לצרוך מוצרים ושירותים שמיטיבים איתן, ולאו דווקא איתנו? 5 אירועים ששמים על המוקד את ענקיות הטכנולוגיה.
- 1
ענקיות הטכנולוגיה על הכוונת של הקונגרס האמריקאי
בחודשים האחרונים הולך וגובר השיח על הצורך להגביל את ענקיות הטכנולוגיה שצוברות כוח גדול ומשמעותי, שמעלה חששות בקרב הרגולטורים בעולם. לאחרונה הגישו שורה של חברי קונגרס בארה”ב הצעות לרפורמות שיגבילו את כוחן. הרפורמות עוסקות בעיקר בהגבלת כוחן של חברות דוגמת Amazon ו-Apple שמפעילות פלטפורמות מכירה שכוללות מוצרים או יישומים שהן עצמן מייצרות. במצב כזה, עולה חשש שהמתחרים במוצרים ויישומים האלה יהיו במצב נחיתות שכן הם יהפכו תלויים בפלטפורמה שמספקות המתחרות שלהם. אחת הרפורמות שעלו על הפרק מציע להגביל פלטפורמת Market Place עם 50 מיליון משתמשים פעילים כל חודש ושווי שוק של מעל 600 מיליארד דולרים כך שלא תוכל להחזיק בעסק שפועל בניגוד עניינים. כך לדוגמא היא לא תוכל לתמרץ את הלקוחות להעדיף את המוצרים שהיא משווקת על הפלטפורמה על פני מתחרים.
ענקיות הטכנולוגיה על הכוונת של הקונגרס האמריקאי - 2
מדוע הרגולטורים מוטרדים מהכוח של Amazon?
איך קרה שענקיות הטכנולוגיה, שבמשך שנים היו בשורה צרכנית שהציבור אהב לחבק, הפכו לאויב של המחוקקים? הסיבה לכך טמונה בכך שחלקן לפחות, נתפסות כאילו התחזקו קצת יותר מידי, במה שמאיים על התחרות. Amazon למשל שינתה את החיים לקהל עצום של לקוחות עם חווית קניה שמאפשרת לצרוך היום כמעט הכל מהספה בסלון ולקבל עוד באותו היום את המוצרים עד לפתח הדלת ולהחליף אותם בקלות ובמהירות. אלא ש-Amazon פועלת בסוג של כפילות שמעלה חששות. מצד אחד היא קמעונאית מקוונת שמוכרת מוצרים שלה ומצד שני היא מוכרת על גבי הפלטפורמה שלה גם מוצרים של צדדים שלישיים. אחד החששות שעולים בתקופה האחרונה הוא שהחברה עלולה לנצל את המידע מהסוחרים שפועלים באמצעותה כדי להעתיק את המוצרים שלהם ולהתחרות בהם. האשמות מסוג זה אף הגיעו לחקירה נגד Amazon באיחוד האירופי.
מדוע הרגולטורים מוטרדים מהכוח של Amazon? - 3
הכוח של Apple בחנות האפליקציות
ההתמקדות של הרגולטורים בסוגיית ניגוד העניינים כמובן לא נוגעת רק ל-Amazon. התמריץ לקדם מוצרים של החברה עצמה על גבי הפלטפורמה שלה על פני מוצרים מתחרים רלוונטית גם לשחקניות נוספות דוגמת Apple. כך למשל Apple השיקה בשנים האחרונות שירותי מוסיקה ותוכניות טלוויזיה שמתחרות בשחקניות כמו Spotify ו-Netflix. דרך חנות האפליקציות של Apple ניתן לצרוך שירותים המתחרים באלו ש-Apple עצמה מציעה. טענות נוספות שעולות נגד Apple נוגעות לאפליקציית התשלומים שלה שהחלה לפעול לאחרונה גם בישראל: Apple pay כיוון ש-Apple אוסרת על אפליקציות תשלום מתחרות לפעול על מערכת ההפעלה שלה באופן שבעלי iPhone שרוצים להשתמש באפליקציות תשלום יכולים לעשות זאת רק באמצעות השירות של Apple.
הכוח של Apple בחנות האפליקציות - 4
צינור המידע של Google
הצעות החקיקה מבקשות לאסור בין היתר על גופים גדולים להעניק יתרון למוצרים שלהם על פני מוצרים או שירותים מתחרים. במובן זה גם Google, ענקית מנוע החיפוש נמצאת על הכוונת. אחת הטענות שעלו בשנים האחרונות כלפי Google הוא שהיא ניצלה את הפלטפורמה שלה כדי לקדם מוצרים שלה בתוצאות החיפוש. לצורך הדוגמא איזו תוצאה תקפוץ ראשונה כשנחפש מפות והאם יהיה זה שירות Google maps או שירות מתחרה? בשנת 2018 Google נקנסה על ידי האיחוד האירופי בסכום עתק וחסר תקדים של 5.1 מיליארד דולר בטענה לניצול לרעה של מעמדה בתחום מערכות ההפעלה לטלפונים ניידים. הרקע לקנס הייתה חקירה כנגד Google שטמונה במדיניות של החברה לחייב יצרניות טלפונים ניידים להתקין מראש יישומים של Google שהופכים את מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל במכשיר. באיחוד האירופי טענו כי דרישה כזו מעמידה יצרניות טלפונים סלולריים כמו Samsung בלחץ שהן לא באמת יכולות לעמוד מולו.
צינור המידע של Google - 5
ביידן פועל למניעת שימוש לרעה במידע האישי שלנו
לאחרונה פרסם ג’ו ביידן, נשיא ארה”ב צווים נשיאותיים שלא מבשרים טובות לענקיות הטכנולוגיה. במסגרת המדיניות החדשה שהציב ביידן לקידום התחרות בשוק האמריקאי, פורסמו הנחיות שמציבות פיקוח נוקשה על שימוש ענקיות הטכנולוגיה במידע הפרטי של המשתמשים שלהן. הממשל של ביידן הצהיר כי בכוונתו להיאבק חזיתית בכוח הגובר של שחקניות כמו Google, Facebook, Amazon, Apple ואחרות. עיקר החשש הוא מהעובדה שהחברות הללו אוספות מידע אישי על המשתמשים שלהן ומשתמשות בו כדי לשווק להם מוצרים ושירותים. מדובר לא פעם במידע רגיש ואישי שהלקוחות מוצאים את עצמם נדרשים לשתף כחלק מהשימוש בפלטפורמות, שמוצעות פעמים רבות, לכאורה, בחינם. בממשל ביידן מרמזים בצורה ברורה כי בכוונתו של ביידן להגביל את יכולת החברות לאסוף את המידע הרגיש הזה.
המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם”) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס”) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
Wikimedia Commons