מנועים לתיירות העולמית
עד לפרוץ מגפת הקורונה ברבעון הראשון של 2020 נחשב תחום התיירות לאחד ממנועי הצמיחה העולמית. על פי ארגון התיירות העולמי (UNWTO) הערך הכספי שמייצר ענף התיירות לכלכלה העולמית עמד ב-2019 על כ-2.9 טריליון $. ענף התיירות בארה”ב לבדה מייצר כמעט חמישית מהסכום הזה (כ-580 מיליארד $).
כדי להמחיש עד כמה גדול וחשוב ענף התיירות לעולם אפשר להשוותו לכלכלה של מדינה. לו “תיירות” הייתה “מדינה”, התמ”ג שלה היה ניצב במקום ה-5 בעולם: בין גרמניה (כ-3.6 טריליון $) להודו (כ-2.6 טריליון $).
משבר הקורונה טרף את הקלפים. ענף התיירות הוא כנראה הקורבן העיקרי של מגפת הקורונה.
על פי UNWTO ההכנסות של ענף התיירות התכווצו בשנת 2020 בכ-73% לעומת 2019. עדיין קשה מאוד לדעת היום כיצד ייראה ענף התיירות בשנה ובשנים הקרובות. רבים מעסקי התיירות עדיין סגורים. רבים מאלו שנפתחו מחדש עדיין חיים מהיד אל הפה. כך או כך, ענף התיירות שינה את פניו ב-10 השנים האחרונות. סביר להניח שבעוד כשנה, כאשר מגפת הקורונה תמוגר, מגמות הצמיחה שאפיינו את הענף ב-10 השנים האחרונות ותרמו לצמיחה בו יופיעו מחדש. הנה כמה מהמגמות הללו:
- 1
טיסות זולות כל השנה
טיסות הלואו קוסט הפציעו בעולם אחרי המשבר הפיננסי של 2008. החלוצה בעולם הייתה חברת ראיין אייר האירית וההצלחה שלה משכה לתחום גם את חברות התעופה הגדולות. הרעיון היה פשוט: לגלח את כל השירותים הנלווים לנוסע ולאפשר לו לשלם על שירות אחד בלבד – טיסה ליעד. בלי מזוודות מיותרות, בלי ארוחות על המטוס, בלי פינוקים. מי שירצה בכל אלו – עדיין יוכל לרכוש אותם בנפרד. החיסרון המרכזי הוא שייתכנו עצירות ביניים שיאריכו את משך הטיסה.
התוצאה הייתה דרמטית: מחירי הלואו קוסט חתכו את מחירי הטיסות בכ-50%-70% וגרמו לשינוי פרמננטי בענף התעופה. אם בעבר משפחה של 5 נפשות הייתה צריכה לשלם על טיסה מתל אביב לפריס כ-2,500-3,000 דולר, כיום היא יכולה לעשות זאת במחצית מהסכום או פחות. כאשר המחירים כה זולים: אנשים שפעם טסו לחו”ל רק פעם בתקופה התחילו לטוס פעמיים ואפילו 3 פעמים בשנה.טיסות זולות כל השנה - 2
אוכל וגג יש, עכשיו מטיילים
תיירות נחשבת במקומות רבים למותרות. דבר שעושים רק בכסף עודף שנשאר לאחר שכל שאר הצרכים הבסיסיים מולאו. לכן, במשך שנים, נשלט ענף התיירות על ידי תיירים עשירים יחסית ממדינות במערב. לתיירים מגרמניה למשל היה קל לטייל במדינות במזרח אסיה שבהן דמי המחיה נמוכים. למעט יפן, תיירים מאסיה בקושי נראו באירופה או ארה”ב. בשנים האחרונות המגמה הזו משתנה. יותר ויותר תיירים ממדינות דרום מזרח אסיה נראים באתרי תיירות בניו יורק, לונדון ופריז. הסיבה: צמיחה מהירה בכלכלות מדינות אסיה, והיווצרות מעמד בינוני אמיד שמעוניין בחוויה התיירותית. המגמה הזו צפויה להימשך עוד שנים ארוכות מאחר ולמדינות אסיה ומזרח אירופה יש עוד הרבה פערים לסגור מול מדינות המערב.
אוכל וגג יש, עכשיו מטיילים - 3
קצת חופשה, קצת עבודה
לא רק התיירים מאסיה מתרבים. גם מספרי התיירים מהמערב גדלים. גם בגלל הטיסות הזולות כמובן, וגם בגלל סיבה נוספת: יותר זמן פנוי, ויותר אמצעי תקשורת. שעות העבודה במדינות מפותחות הולכות ויורדות. ישנן לכך כמה סיבות, אבל הראשית בהן היא שהפריון גובר בזכות הטכנולוגיה. שבוע עבודה של 42 שעות התקצר במקומות רבים לפחות מ-40 שעות.
בעבר, כאשר אדם היה נוסע לחו”ל הוא היה נאלץ להתנתק ממטלות היומיום בעבודה. כיום, אנשים מרשים לעצמם לצאת יותר לחופשות בין השאר משום שהם אינם חייבים להתנתק. גם בחו”ל אפשר לענות לטלפונים, לאימייל, לסמס, ואפילו להשתתף מדי פעם בישיבה רבת משתתפים בווידאו.
מאוד שכיח לראות אנשים מחברים נסיעת עבודה עם חופשה. בימים ב’-ה’ הם זמינים לפגישות, ישיבות עם קולגות וטלפונים מלקוחות. ובימים ו’ עד א’ הם מטיילים ומבלים.קצת חופשה, קצת עבודה - 4
שינוי טעמים: תרבות פנאי על חשבון צריכה
אלו לא רק האמצעים שהתפתחו, היעדים שהוזלו והמקורות הכספיים שתפחו. אלו גם הטעמים שהשתנו. דור התיירים הנוכחי הוא אחר. צעיר יותר, משכיל יותר. אם בעבר אנשים היו נוסעים ליעדים מרוחקים בטיולים מאורגנים, כיום רוב התיירות נעשית באופן עצמאי.
יש שקושרים את ההתפתחות הזו למשבר הפיננסי של 2008. המשבר ההוא גרם לנקודת שבר בינדורית. הצעירים נפלטו מעבודתם בעוד המבוגרים הצליחו בדרך כלל לשמור על מקום פרנסתם ולשרוד.
הצעירים של ימינו, אלו המכונים דור ה-Y, אינם מחזיקים בדרך כלל ברכוש רב. לרוב אין להם דירה, ואם הם גרים בעיר גדולה הם יכולים לוותר גם על מכונית. במקום לצבור רכוש לדירה שאין להם הם משקיעים בעצמם. הם קונים חוויות: מסעדות, בתי קפה, פעילות ספורטיבית, מופעים, טיולים, נסיעות לחו”ל.
הטעמים של הדור הצעיר מחלחלים גם אל דור ההורים. גם אם באיחור מה, הם מבינים שחיים רק פעם ושחוויות מהנות ומרתקות מטיול בחו”ל מסבות אושר רב יותר מאשר כורסא חדשה לסלון.שינוי טעמים: תרבות פנאי על חשבון צריכה - 5
יעדי תיירות חדשים וזולים במדינות מתפתחות
אז מחירי הטיסות הוזלו, הזמן התפנה, והטעמים השתנו. אבל לאן ניסע? ובכן, לאן שרק נרצה. מדינות רבות שהיו בעבר חסומות לתיירים נפתחו. אני ובני דורי עדיין זוכרים את מסך הברזל שחצץ בין מערב אירופה למזרחה. איש מחבריי לא שקל אפילו כיעד לטיול אחרי צבא להגיע לרוסיה, סין, או וייטנאם. הרבה השתנה מאז. מדינות שהיו סגורות לתיירים מהמערב מזמינות אותם בחפץ לב. הן רעבות להון הזר שמביאים התיירים.
קחו לדוגמא את גיאורגיה. המדינה הקטנה השוכנת למרגלות הרי קווקאז מהווה יעד תיירותי מועדף לתיירים משתי שכנותיה הגדולות: רוסיה מצפון וטורקיה מדרום. היחסים עם שתי המעצמות האזוריות הללו מתוחים מדי פעם. רוסיה השתלטה לפני כמה שנים על שטחים בצפון גיאורגיה. כוונותיה של טורקיה עם כוחות האיסלאם המתגברים בה גם הן לא תמיד ידועות. אבל התיירים משתי המדינות הללו נהנים לנפוש במדינה השכנה, בבירה המתפתחת טביליסי, בהרי הקווקז המושלגים ובעיר החוף הפופולארית, באטומי.
גיאורגיה היא מדינה שהמחיה בה עדיין זולה מאוד לתיירים מהמערב. המדינה מפתחת ומכשירה במהירות אתרי תיירות כדי למשוך תיירים מהמערב והיא לא היחידה כמובן. בעבר, תיירי חורף מישראל היו נוסעים בעיקר לאתרי סקי יקרים בצרפת ובאיטליה. כיום הם יכולים לבחור אחד מבין שלל אתרים זולים במזרח אירופה. בולגריה, רומניה, וגיאורגיה מתחרות על ליבו של התייר הישראלי, והן עושות זאת במחירים שווים לכל נפש.המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם”) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס”) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
יעדי תיירות חדשים וזולים במדינות מתפתחות