התעשיות שמובילות את פליטת גזי החממה
בשנים האחרונות הולכת וגדלה המודעות של ממשלות וארגונים לסיכונים הגלומים בפליטת גזי חממה שמזהמים את האוויר, פוגעים ביבולים ובחקלאות שאחראית לייצור מזון וכמובן בבריאות בני האדם. לאחרונה הושבע בארה”ב נשיא חדש, ג’ו ביידן, שחרט על דגלו להוביל את תחום האנרגיה הירוקה, וכחלק מזה לקדם מהלכים חקיקתיים לעידוד הפחתת הגורמים המזהמים. להלן 5 התעשיות המזהמות ביותר והאופן שבו האנושות פועלת לצמצם את רמת פליטת הפחמן הדו חמצני שהן מייצרות לטובת עתיד כדור הארץ ובני האנוש.
- 1
אנרגיה
תהליך ייצור האנרגיה הוא אחד התהליכים המזהמים ביותר שגורמים לפליטת פחמן דו חמצני. כ-28% מפליטת גזי החממה בארה”ב מקורם בתהליכי ייצור אנרגיה, כך לפי נתונים שפרסמה סוכנות EPA, הסוכנות להגנת הסביבה בארה”ב. גזי החממה כולאים חום וגורמים להתחממות גלובלית. סמוך לאחר השבעתו, הכריז נשיא ארה”ב ה-46, ג’ו ביידן כי יפעל להוציא צווים נשיאותיים להפחתת פליטת גזי חממה ולהאיץ את המעבר משימוש בדלקים לטובת ייצור אנרגיה מתחדשת. בין היתר, בכוונתו של ביידן להצטרף חזרה באופן רשמי ל’הסכם פריז’ שבו חברות שורה ארוכה של מדינות שהתחייבו להפחתת השימוש בגזים מזהמים, הסכם שארה”ב יצאה ממנו בנובמבר האחרון, בתקופת נשיאותו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
אנרגיה - 2
תחבורה
תעשיית התחבורה ותעשיית האנרגיה הן כמובן כלים שלובים בכל הקשור לפליטת גזים מזהמים. משאיות, רכבים פרטיים, אוניות, מטוסים, רכבות ולמעשה כל אמצעי תחבורה שאינו אנושי כדי להגיע ממקום למקום, זקוקים לאנרגיה, שעדיין מבוססת ברובה על דלקים מזהמים. לפי סוכנות EPA, המקור העיקרי לפליטת גזי חממה בתעשיית התחבורה מגיע מרכבים פרטיים שמהווים מעל 50% מהמקורות המזהמים בתחום התחבורה והיתרה מגיעה ממשאיות, מטוסים, אוניות, סירות ורכבות. חשוב להבין שהסטטיסטיקות הללו נוגעות אך ורק לזיהום שנוצר משריפת הדלקים כדי להניע את הרכבים ולא כוללות את הזיהום שנוצר במהלך הייצור שלהם. בשנים האחרונות מדינות רבות בעולם מעודדות באמצעות תמריצי מס בעיקר, מעבר לנהיגה ברכבים חשמליים או היברידיים (המשלבים אנרגיה שמקורה בדלק ובחשמל). חברת הרכבים החשמליים Tesla היא היום אחת מחברות הרכב המובילות בעולם בתחום זה ומסמנת מגמה ברורה למעבר מרכבים צורכי דלק מזהם לרכבים “ירוקים” שבעתיד, גם יוכלו לנסוע ללא נהג באופן שכל רכב יוכל להפוך בפוטנציה למונית וכך לחסוך גם בהחזקת רכבים בבעלות פרטית.
תחבורה - 3
מפעלי תעשיה
המפעלים היצרניים אחראים, כך לפי סוכנות EPA, לכ-22% מפליטת גזי החממה. תעשייה זו כמובן הגדרה מאד רחבה, אבל עיקר המפעלים שמשתמשים בדלקים מזהמים הם אלו שממירים חומרים גולמיים כמעט לכל חומר אחר, בין אם למתכת, לפלסטיק, לטקסטיל ולחומרים נוספים. הפליטה של מפעלים יצרניים היא גם ישירה וגם עקיפה. פליטה ישירה נוצרת כתוצאה משריפת דלקים לטובת אנרגיה או חום, מה שמייצר תגובה כימית וכן דליפה של חומרים מזהמים בתהליך הייצור. הפליטה העקיפה של מפעלים נוצרת בעת שריפת דלקים לטובת ייצור חשמל, שמצידו משמש להפעלת המכונות התעשייתיות. באוגוסט האחרון פרסם המשרד להגנת הסביבה בישראל דוח לשנת 2019 המפרט את מרשם הפליטות לסביבה של כ-570 המפעלים הגדולים בישראל. לפי הדוח, העלויות החיצוניות של המזהמים וגזי החממה הנפלטים על ידי התעשייה בארץ, הסתכמו בשנת 2019 בכ-13 מיליארד שקלים. עלויות חיצוניות הן תג המחיר שבזיהום שנפלט לסביבה שמשקלל עודף תחלואה ותמותה מוקדמת בשל זיהום סביבתי. שלא במפתיע, סקטור האנרגיה היה הסקטור המזהם בישראל, בשל השימוש שלו בדלקים ולפי הדוח, מתברר כי בשנת 2019 נרשמה עליה של כ-1.5% בפליטת פחמן דו חמצני מתחנות כוח, בזמן שבמדינות מפותחות נרשמה ירידה של פליטות פחמן דו חמצני.
מפעלי תעשיה - 4
מגורים ומסחר
החיים עצמם, גם הם אחראים לזיהום האויר. כן, כשאנחנו מחממים את הבתים שלנו, מקררים אותם באמצעות מיזוג אויר, משתמשים בחשמל ומשליכים פסולת, אנחנו מזהמים. גם עסקים, בתי חולים, בתי ספר הם מקור לזיהום האויר. לפי סוכנות EPA, מגורים ועסקים תורמים לכ-9% מפליטת גזי החממה. כאן אנחנו כפרטיים נכנסים לתמונה ויכולים לסייע להפחתת הזיהום, בין אם אנחנו בעלי בתים, מעצבים, ארכיטקטים, מתכנני ערים או פעילים חברתיים. תהליכי הבניה היום הופכים ירוקים יותר. בניה ירוקה היא בניה ידידותית לסביבה ומעודדת חיסכון באנרגיה, בחשמל ובמים תוך שימוש בחומרים ומשאבים טבעיים ומחזור של פסולת. אדריכלות ירוקה מתחשבת בתנאי הסביבה וצריכת משאבים חכמה ולפי מכון התקנים הישראלים בנייה ירוקה יכולה להביא לחיסכון של כ-30% מצריכת האנרגיה בהשוואה למבנים רגילים. בנוסף, כיום למשל, בעת בניה של בניינים חדשים כבר מתבצעת תשתית לחיבור למקורות הטענה מתאימים לרכבים חשמליים.
מגורים ומסחר - 5
יערות וניהול קרקעות
עצים וצמחים קולטים את הפחמן הדו חמצני ומפחיתים בכך את זיהום האויר ולכן יש להם חשיבות עצומה להתמודדות עם משבר האקלים. גם הקרקע יכולה לספוג חלק מהפחמן הדו חמצני הנפלט לאוויר. לכן תהליכים של כריתת יערות ופגיעה בקרקעות פוריות תוך המרתן לשימושים אחרים שמשרתים את האוכלוסייה האנושית עלולים להשפיע על האיזון העדין והתרומה של העצים והצמחייה להפחתת פליטת הפחמן הדו חמצני. מדינות רבות בעולם פועלות לשמר יערות ולצמצם כריתה של עצים לטובת שימוש בהם לבנייה וליצירת רהיטים.
המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם”) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס”) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
יערות וניהול קרקעות