חברות שלועגות לבעיות בשרשרת האספקה
חשבתם פעם להיות נהגי משאית בארה”ב? אם לא, אולי כדאי לחשוב שוב כי WalMart, שלה כ-6,500 משאיות שמובילות את הסחורות שהיא מוכרת, מחפשת נואשות אחר נהגים ומוכנה לשלם באזורים מסוימים מענק חתימה של כ-12,000 דולר.
קמעונאיות רבות בכל העולם, מתקשות מאוד למלא את המדפים: בעיות קשות של שרשרת אספקה גורמות לעיכובים ולחוסרים רבים שקשה לראות מתי ואיך ייפתרו. לא רק קמעונאיות נמצאות בצרות – גם יצרניות רבות, כי לא רק שקשה להניע את המוצרים לשוקי היעד, אלא יש להן גם קשיים לקבל את חומרי הגלם שלהן.
הבעיות הגדולות הן בתנועה הימית. עד כדי כך שבסוואנה, ג’ורג’יה, בה אחד מנמלי הים הפעילים ביותר בארה”ב, התפתח שוק תיירות חדש: אנשים מגיעים כדי לצפות בפליאה בתורי הענק של אונייות מכולות הממתינות לתורן לפרוק סחורה, לטעון סחורה ולהמשיך לנמל הבא.
אבל העומס הזה לא משפיע על כל החברות. יש כאלה שהוא אפילו מסייע להן. ויש להן כמה מאפיינים.
- 1
Netflix
חומרי הגלם של Netflix הם בעיקר אנשים: תסריטאים, במאים, שחקנים, צלמים, אנשי טכנולוגיה ועוד. חומר הגלם שלהם הוא תאי המוח שלהם. על מנת לייצר את התוצרת שלהם הם לא צריכים הרבה מוצרים פיסיים, בעיקר מחשבים. נכון, מחשבים נשלחים גם כן לאורכן של שרשרות הפצה ארוכות, אבל יש להם אורך חיים של כמה שנים, מה שמספק אורך נשימה בייצור.
כדי להפיץ את המוצרים שלה, Netflix לא צריכה משאיות, לא נהגים, לא חנויות, לא סדרני מדפים ולא שום דבר מאלה. כל מה שהיא צריכה זה חיבור מהיר לאינטרנט. למעשה, זה גם פחות או יותר הדבר היחיד שגם הלקוחות שלה צריכים.
כשחומר הגלם שלך הוא יכולת אנושית וכשהמוצר הוא דיגיטלי, בעיות האספקה שחונקות את עולם המסחר הפיסי נוגעות לך פחות. הדבר נכון לשחקניות דיגיטל נוספות, אבל לא כולן: לא כאלה, כמו Google ו- Facebook, שהכנסותיהן מפרסום קשורות קשר ישיר בבריאות העסקית של לקוחותיהן.Netflix - 2
Activision Blizzard
כמו עוד חברות ענק שמפתחות משחקי וידאו למחשבים (ולא מייצרות קונסולות), Activision Blizzard, שפיתחה שוברי קופות עולמיים כמו Call of Duty ו-World of Warcraft, נמצאת במשבצת דומה לזו של Netflix: היא בנויה על יצירתיות אנושים וביקוש ליצירתיות הזו שניתן לספק דרך האינטרנט.
מה שהיא עוד מרוויחה ממנו, בדיוק כמו Netflix, הוא שהזמן שהקונים לא מבלים בחנויות (כי אין מה לקנות או כי המיגוון מצומצם) עשוי להיות מופנה לבינג’ של צפייה או משחק.Activision Blizzard - 3
Maersk
כשיש בעיות בשרשרת האספקה, החברות שנמצאות על המסלול הקריטי, כמו חברות ספנות מסחרית, מרוויחות. הגדולה ביותר היא Maersk הדנית, שמניותיה נסחרות בקופנהגן. הסחורה שהיא ואחרות מוכרות הפכה להיות הרבה יותר יקרה: מתחילת ינואר, אחד ממדדי עלות ההובלה הימית המובילים, Baltic Dry, עלה מפחות מ-1,500 נקודות ליותר מ-4,000 נקודות, כלומר כמעט פי שלושה. תוך כדי כך גם השווי של האוניות עצמן עלה מאוד כמובן.
Maersk - 4
Taiwan Semiconductor
אחד ממוקדי המחסור הוא שבבים. הרכיבים האלקטרוניים שמכילים כמויות עצומות של טרנזיסטורים ורכיבים בסיסיים אחרים המשמשים כתשתית למערכות מחשב כגון זיכרון ועיבוד. ומי ששולטת בעולם הזה היא Taiwan Semiconductor.
קשה לה להשיג חומרי גלם וקשה לה להעביר את המוצרים שלה לכל שוקי היעד שלה, אבל המעמד העצום שלה בשוק מבטיח שתישאר הכתובת העיקרית למוצרים הבסיסיים האלה לעתיד הנראה לעין.
אבל קשיי שרשרת האספקה גם חושפים אותה לסיכונים לא מבוטלים, ובראשם התמריץ האדיר שניתן לפתח ולהקים מפעלי שבבים במקומות אחרים בעולם, בעיקר אצל השכנה המאוד אגרסיבית סין. לסין יש תמריץ נוסף לבנות מפעלי שבבים: הרצון שלה להוביל במרוץ לפיתוח יישומי אינטליגנציה מלאכותית. אבל עם כל היעילות הסינית, זה ייקח שנים. ועד אז, Taiwan Semiconductor תגרוף, ככל הנראה, הכנסות עתק.Taiwan Semiconductor - 5
WalMart
WalMart מוכרת מוצרים פיסיים והיא תלויה באינסוף ספקים מכל העולם. למה דווקא היא ברשימה? היא ברשימה יחד עם Home Depot ועוד רשתות קמעונאיות ענקיות – בגלל שהן כל כך גדולות.
לשחקניות כאלה גדולות יש יכולות טובות יותר להתמודד עם המחסור: WalMart יכולה להרשות לעצמה לשלם לנהגים חדשים מענק חתימה של כ- 12,000 דולר. היא והענקיות האחרות יכולות גם לשכור אוניות שיובילו רק את הסחורה שלהם. לכל אחת מהן יש מגוון של מוצרים, כך שבהרבה מקרים לכל מוצר יש תחליף דומה או קרוב. הן כל כך גדולות עד שהספקים תמיד ייתנו להן עדיפות. ובסוף, הן כל כך גדולות עד שאם הדברים יהיו ממש גרועים, ממשלות ישקלו לא לתת להן ליפול.המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם”) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס”) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויות ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
WalMart