סיפורים על ציפיות ההתאוששות של תעשיית הטיולים והפנאי
תעשיית הטיולים והפנאי הייתה מהתעשיות החבוטות ביותר של מגפת הקורונה כאשר העולם, כמעט ועצר מלכת, אנשים הסתגרו בבתים וחדלו לטייל ובחלק מהמקרים גם המדינות עצמן סגרו את שעריהן לזרים לתקופות ארוכות. שנת 2021 מסתמנת כשנת מפנה עם הבשורה הגדולה של התחלת החיסון של האוכלוסיה, וחזרת הביטחון לחזור לטייל ולבלות, מתוך ידיעה שהאוכלוסיה בסיכון מקבלת קדימות בחיסונים ותהיה מוגנת.
הנה 5 סיפורים על תעשיות הטיולים והפנאי שנערכות להתאוששות שבדרך.
- 1
סין מובילה את שוק התעופה המתאושש מהמגיפה
סוף שנת 2019. העולם עוד לא מעלה בדעתו מה מחכה לו. הכלכלה פורחת, התחרות בשוק התעופה רק הולכת וגדלה, והציבור הרחב נהנה לטוס ולטייל בעולם במחירים נוחים. רגע לפני פרוץ המגפה שכמעט תשתק את תעשיית התעופה במשבר הגדול שחווה אי פעם, שוק התעופה התחלק באופן הבא: לפי נתונים שהתפרסמו באתר aviation voice, נכון לסוף 2019 שוק התעופה הגדול ביותר היה השוק הסיני, אחריו האמריקאי, במקום השלישי השוק ההודי, הרביעי האינדונזי והחמישי, השוק הויטנאמי. באותה עת העריכו בארגון ACI World (‘המועצה העולמית לתעופה’) כי היקף המטיילים שצפויים להגיע לסין עד 2020 צפוי לעמוד על 980 מיליון, בעוד היקף המטיילים לארה”ב צפוי לעמוד על 950-960 מיליון בלבד.
ואז הגיעה המגיפה ועצרה את החגיגה. בעלון שפרסם ארגון ACI בדצמבר 2020 מעריכים כי תעשיית התעופה העולמית חוותה צניחה של 6 מיליארד נוסעים ב-2020, ירידה של כ-64.2% בתנועת הנוסעים העולמית לעומת תחזית הנוסעים שקדמה למגיפה. ב-ACI צופים עוד כי אירופה והמזרח התיכון הן הנפגעות העיקריות עם ירידה של כ-70% למול התחזיות, בזמן שאיזור אסיה-פסיפיק שהתאושש מוקדם יותר ומהר יותר. לפי הערכות, השוק הזה סגר את 2020 עם ירידה של כ-59.2% בלבד. לפי AVI, תעשיית התעופה העולמית צפויה הייתה לייצר הכנסות של כ-172 מיליארד דולר ב-2020 אך בעקבות הקורונה ההכנסות בפועל מוערכות בכ- 111.8 מיליארד דולר – צניחה של כ- 65% למול התחזיות. בזכות החיסונים, מעריכים ב- ACI כי תעשיית התעופה המקומית תחזור לרמות של 2019 עד 2023 וכי שוק התעופה הבינלאומי יתאושש לחלוטין עד 2024.סין מובילה את שוק התעופה המתאושש מהמגיפה - 2
חברות התעופה הגדולות בעולם
תעשיית התעופה שינתה במאה השנים האחרונות את האופן שבני אנוש מטיילים והפכה את העולם לקטן יותר, תוך שהיא מאפשרת למיליארדי אנשים בכל מקום בעולם לחקור אותו. לפי ארגון התעופה העולמי (IATA) נוסעים הוציאו כ-871 מיליארד דולר על טיסות, כ-1% מהתמ”ג העולמי ב- 2019. ערב המשבר העריכו ב- IATA כי עד 2037 מספר הנוסעים ברחבי העולם יגיע לכ- 8.2 מיליארד בשנה, כפול מההיקף נכון ל- 2019. נכון לסוף 2019 חברות התעופה הגדולות בעולם, לפי מספר מושבים, היו, לפי אתר ה-Business Insider – American Airlines עם כ- 257 מיליון מושבים וכ- 956 מטוסים, אחריה Delta Airlines עם כ- 233 מיליון מושבים וכ- 879 מטוסים ובמקום השלישי Southwest Airlines עם כ- 209 מיליון מושבים וכ- 749 מטוסים. בארגון התעופה העולמי (IATA) העריכו בנובמבר 2020 כי שיעור ההוצאה מהתמ”ג (GDP) העולמי על תעופה יעמוד על כ- 0.5% ב- 2021, מחצית מהרמות שלפני המשבר, אם כי להערכתם צפויה התאוששות חזקה במסחר העולמי, באופן שיתמוך בהיקף הטסת המטענים.
חברות התעופה הגדולות בעולם - 3
תעשיית המלונאות נערכת להתאוששות ב-2021
בתקופה הארוכה שבה משקי הבית בעולם היו ספונים בבתיהם הולידה הקורונה גם רעב גדול לחזור ולנפוש, מיד כשיתאפשר וככל שהמצב הכלכלי יאפשר זאת. תעשיית המלונאות העולמית תולה תקוות גדולות בחיסון ובצורך הזה של הציבור לחזור ולטייל כמה שידחוף את ההתאוששות בתעשייה החבוטה, כבר באביב והקיץ הקרובים. בהתייחסות לנושא שהעניק בדצמבר האחרון יועץ הטיולים Henry Harteveldt למגזין Fortune הוא התייחס לסקר שביצע בקרב קבוצות טיסות ומלונות ואמר “אף אחד עוד לא פותח שמפניות אבל יש תקווה שכבר בקיץ 2021 תהיה התאוששות חזקה של 50% לעומת המספרים של 2019”. באותה כתבה העריך Andrew Nocella סמנכ”ל המכירות של United Airlines “הקיץ הקרוב יהיה משמעותית טוב יותר אבל עדיין לא רגיל. 2022 תהיה השנה ה-חזקה יותר”. במסגרת הכתבה העריך אנליסט התעופה Savanthi Syth מחברת Raymond James Financial כי ההתאוששות בשוק התעופה והמלונאות תתרחש עוד לפני שיחסנו את כל האוכלוסיה שכן לדבריו מתן קדימות למבוגרים וקבוצות הסיכון, יעודד קרובי משפחה צעירים יותר להרגיש ביטחון גבוה יותר לבקר אותם, גם אם טרם חוסנו בעצמם.
תעשיית המלונאות נערכת להתאוששות ב-2021 - 4
החזרה הצפויה של שיט התענוגות
תעשיית שיט התענוגות שפרחה לפני פרוץ המגפה, בעיקר בקרב אוכלוסיית הפנסיונרים חוותה מכה קשה, בדומה לתעשיית המלונאות והפנאי. לפי מגזין Fortune, התעשייה צפויה להתחיל לחזור לפעילות כבר במרץ 2021, אך עם היקף פעילות של כ-50% בחלק מהיעדים. לפי איגוד חברות השיט הבינלאומי, המגפה עלתה לתעשייה כמעט 164 אלף משרות וכ- 8.6 מיליארד דולר של משכורות אבודות. חברת שיט התענוגות הגדולה בעולם, Carnival הסירה 18 אוניות מהצי שלה, ובהתאם הורידה את שיעורי התפוסה האפשריים בכ- 12%. מנכ”ל Carnival אמר בשיחת המשקיעים שקיים לאחרונה “אנחנו הולכים להציע תפוסה מוגבלת עם החזרה לביקושים ואני לא מעריך שתהיה בעיה בהיקפם”.
החזרה הצפויה של שיט התענוגות - 5
הדרישה המפתיעה של Uber
בדצמבר האחרון הציגה חברת הנסיעות השיתופיות Uber דרישה מפתיעה. לפי אתר Bloomberg החברה שלחה דרישה למרכז למניעת מחלות האמריקאי בקשה לתת לנהגים שלה קדימות בחיסון הקורונה. בדומה לענפי התעופה והמלונאות, גם Uber ספגה פגיעה בשל המגיפה כאשר הסגרים ומיעוט התיירים בעולם הוריד את היקפי השימוש בנסיעות שיתופיות ופיצתה על כך חלקית באמצעות שימוש בנהגים לטובת משלוחים. הנימוק הפורמלי של Uber היה שהנהגים מסיעים עובדים חיוניים כמו עובדי בתי חולים וכי חשוב להגן על הנהגים שעוסקים במשלוחים של מוצרי מזון ומצרכים לאנשים בבידוד. במקביל, המתחרה Lyft הודיעה לאחרונה כי היא מתחייבת לספק כ- 60 מיליון נסיעות חינמיות או בהנחה לנוסעים בעלי הכנסה נמוכה, שאינם מבוטחים או בקבוצות סיכון לטובת הגעה למרכזי החיסונים. המטרה של החברות הללו היא כמובן לעודד כמה שיותר את שיעור המתחסנים ולחזור לפסי עבודה רגילים.
המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם”) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס”) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
הדרישה המפתיעה של Uber