תופעות שישפיעו על חברות מוצרי הצריכה הישראליות
מוצרי צריכה מחולקים לרוב לשני סוגים עיקריים – מוצרי יסוד כמו מזון ופארם שנחשבים חיוניים בעתות משבר ועתות של פריחה כלכלית כאחד, מוצרים שקשה לציבור לוותר עליהם ומוצרי פנאי שתלויים יותר בסביבה הכלכלית. על פניו החברות הפועלות בתחום הייצור והשיווק של מוצרי היסוד שהיו חוף מבטחים בתקופת משבר הקורונה עלולות להיות מעניינות פחות ביום שאחרי חזרה לפעילות כלכלית מלאה. במקביל, חברות הפועלות בתחום מכירה ושיווק של מוצרי פנאי…
- 1
שילוב מנצח של פיזי ואונליין
‘הווידאו הרג את כוכב הרדיו’ אבל כלל לא בטוח שהאונליין יהרוג את החנויות הפיזיות, לפחות לא בטווח הזמן הקרוב. לאחרונה פרסמה ענקית הקמעונאות האמריקאית Target תוצאות כספיות ל-2020 וחשפה שלקוחות Target שמשלבים קניות בחנויות הפיזיות ובמשלוחים, מבזבזים פי 4 יותר בממוצע מלקוחות שקונים רק בחנויות ופי 10 מלקוחות שקונים רק באונליין. במקביל, Target מסיטה באופן חלקי את שטחי החנויות שלה למרכזי חלוקה להזמנות מקוונות, במה שהביא לחיסכון של 40% בהוצאות שלה. קשה להשוות את מה שקורה עם ענקית כמו Target לקמעונאיות המזון הישראליות אבל השפעות הקורונה שדחפו את הקמעונאיות לפתרונות אונליין בשילוב עם החנויות המקוונות צפויות להישאר גם לאחר שהמגפה תדעך. כפי שניתן לראות מנתוני Target, אחד היתרונות על פלטפורמות קמעונאות שהן 100% אונליין הוא שלרוב הצרכנים מבזבזים יותר כשהם מגיעים לחנות עצמה ומתפתים מהשפע.
שילוב מנצח של פיזי ואונליין - 2
מוצרי צריכה, חסינים יחסית למשברים
קשה לשכוח את התורים הארוכים מחוץ לרשתות המזון בערב פסח הקודם, כשהציבור הצטייד לא רק בקניות הרגילות לכבוד החג אלא גם קנה במכפלות נייר טואלט וביצים מחשש שאלו יאזלו. הפאניקה שהולידו הסגרים עודדה הגברת קניות של מוצרי צריכה ושיחקה לטובת רשתות המזון. על פניו, חזרה הדרגתית לשגרה, תאט את קצב המכירות שמהן נהנו הרשתות בשנה שחלפה. אלא שהיתרון ששיחק לטובתן של הרשתות הקמעונאות ויצרניות המזון והטואלטיקה על פני תעשיות אחרות, הגיע לא רק מהעמסת העגלות אלא, העובדה שלהבדיל ממוצרי צריכה רבים אחרים, הן מוכרות מוצרים חיוניים. אנחנו צריכים לאכול, לשתות, להתלבש, לנקות את הבית – מוצרים שהציבור ירכוש ללא קשר למצבו הכלכלי. אכן, יש גם פריטי מזון ולבוש שבעתות של משבר כלכלי אפשר לבחור לוותר עליהם, אך רשתות ויצרניות המוכרות מוצרים חיוניים הן עוגן בתקופות פריחה ובתקופות משבר, במיוחד כשחלק מהן החלו להתרחב לאחרונה גם לתחום מוצרי הפארם. בנוסף, רשתות קמעונאיות רבות, מצאו להן לאחרונה מנוע צמיחה חדש – הפיננסים – דרך שיתופי פעולה עם חברות אשראי צרכני, במה שעשוי לאפשר להם להיות לא רק עוגן בתקופות רעות וטובות כאחד אלא לצמוח ולהרוויח מתקופות של פריחה כלכלית.
מוצרי צריכה, חסינים יחסית למשברים - 3
האצת פתרונות האונליין והשילוח
סגירת הקניונים וחנויות הרחוב פגעו ברשתות האופנה והביגוד, אך היתרונות של השחקניות הגדולות היה בכך שעוד טרם פרוץ המגפה הן כבר הבינו לאן הרוחות נושבות והחלו לפתח פתרונות רכישות אונליין, בין היתר כדי להתמודד עם התחרות שמגיעה מחו”ל והכניסה האפשרית של שחקנית ענק כמו Amazon לישראל. הרשתות שבאו מוכנות יותר לא רק עם אתרים עובדים ומתפקדים אלא גם עם פתרונות שילוח מהירים, הותירו לקוחות מרוצים שקיבלו את ההזמנות שלהם במהירות ובנוחות, בנו ביטחון ואמון מול הלקוחות שלהם שצפוי להישמר גם ביום שאחרי. במובנים רבים, הקורונה אילצה גם רשתות אופנה פחות מוטות אינטרנט, לשכלל את הפתרונות הדיגיטליים שלהם. חלק מהן אף השכילו לאפשר ללקוחות שלהם ליהנות מהנחות מועדון וכרטיסי מתנה בקניות המקוונות, במה שרק הגביר את נאמנות הלקוחות. אכן, הקניות הפיזיות מעודדות רכישות ספונטניות (על בסיס Window Shopping) אך השילוב של פתרונות אונליין וקניות פיזיות שיצרה הקורונה דווקא מביא את רשתות האופנה להיות מוכנות טוב יותר לתחרות שבדרך.
האצת פתרונות האונליין והשילוח - 4
החיסכון הפנוי גדל, צוואר בקבוק להגדלת הצריכה
השלכות המשבר הכלכלי שיצרה המגיפה על המשק הישראלי אינן לגמרי ברורות. מחד, מאות אלפי ישראלים איבדו את מקום עבודתם או הוצאו לחל”ת והכנסתם התכווצה, אלא שמנגד, התמיכה הממשלתית, במענקים ובדמי אבטלה, עשויה לטשטש או לדחות (עד הפסקתם) משבר חמור יותר, במיוחד אם מעסיקים יחליטו לנצל את ההזדמנות כדי להתייעל ולא להחזיר חלק מהעובדים גם עם החזרה לשגרה. מה שיותר ברור הוא שהמגיפה יצרה פער בין מגזרים שונים באוכלוסייה – אלו שנפגעו מהמשבר ואחרים ששמרו על מקום עבודתם ושכרם לא נפגע. עבור האחרונים, המשבר הוביל לעליה בהכנסה הפנויה – פחות בילויים, פחות נסיעות לחו”ל, פחות חוגים לילדים הובילו לכך שלפי נתוני בנק ישראל, נכון לסוף נובמבר 2020 המינוס הכולל של הישראלים ירד מ-11.7 מיליארד שקלים בסוף 2019 ל-8.4 מיליארד שקלים. העובדה שחלק מהציבור הישראלי בזבז פחות וחסך יותר, ייצרה צוואר בקבוק לקראת חזרה מלאה לשגרת פעילות של הרשתות הקמעונאיות, החופשות והטיסות, עם אפשרות לעליה בביקושים לפצות על חסרים שנצברו וגם כדי לפצות על תקופה ארוכה ללא חווית פנאי ושופינג.
החיסכון הפנוי גדל, צוואר בקבוק להגדלת הצריכה - 5
הקשר בין המודל ההיברידי לרכב ומוצרי חשמל
אחת ההשפעות הברורות של הקורונה הייתה התגלית של פרודוקטיביות העבודה מהבית. גם המעסיקים השמרניים ביותר גילו לפתע, שכשאין ברירה, הם מסוגלים לוותר על כרטיסי הנוכחות והמעקב הצמוד אחרי העובדים. העובדים מצידם חסכו שעות ארוכות בפקקים ויכלו לבלות זמן רב יותר עם המשפחה. עם התקדמות מבצע החיסונים, המעסיקים כבר מצפים מהעובדים שלהם לחזור למשרדים, אך הם יותר גמישים ופתוחים לשלב מודלים של העסקה היברידית עם יום או יומיים של עבודה מהבית. המודל הזה עשוי להגביר את הביקוש לרכישות של מוצרי חשמל וריהוט משרדי על ידי משקי הבית – שיבקשו לייצר סביבת עבודה נוחה ונעימה יותר -מקררים מרווחים, מחשבים, מיזוג אויר, מסכים איכותיים, אינטרנט מהיר ועוד. במקביל, גם תעשיית הרכב יכולה להפיק מהשינוי הזה ערך. משקי בית רבים ניצלו את המעבר לעבודה מהבית כדי להעתיק את מקום מגוריהם ממרכזי הערים, במה שעשוי להגביר את התלות שלהם ברכב פרטי לימים שהם כן נדרשים להגיע למשרדים וההתרחקות מלב הפנאי והבילויים שדורשת מכונית פרטית כדי להגיע אליהם בחופשות ובסופי השבוע.
המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם”) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס”) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
הקשר בין המודל ההיברידי לרכב ומוצרי חשמל