עובדות על חברת Tesla
- 1
מי את Tesla?
יצרנית הרכבים החשמליים Tesla נוסדה בארה”ב בשנת 2003 על ידי מרטין אברהארד ומארק טרפנינג. הבחירה בשם Tesla היא מחווה לממציא ניקולה טסלה, מהנדס חשמל אמריקאי ממוצא סרבי שכונה “הקוסם מהמערב” ונחשב לאחד מגדולי הממציאים בכל הזמנים. החברה היא תוצר של שתי קבוצות שפעלו במקביל לייצר דגם של מכונית חשמלית, האחת שנוהלה על ידי היזם האמריקני אילון מאסק והשניה בראשון אברהארד. בעקבות הצעה שהשתיים ישתפו פעולה הוקמה Tesla כשמאסק מונה ליו”ר ולמעצב הראשי ואילו אברהארד למנכ”ל. הישראלי זאב דרורי אגב, היה אחד המשקיעים הראשונים בחברה והחליף בשלב מסויים את אברהארד כמנכ”ל כשהמהלך המרכזי הראשון שלו היה להוביל סבב משקיעים ראשון שבו היה מאסק המשקיע המרכזי. היום מכהן כמנכ”ל מאסק בעצמו ותחתיו כ-45 אלף עובדים. המכוניות החשמליות של Tesla נמכרות בארה”ב בטווח מחירים של כ-35-124 אלף דולרים בתלות בטווח הנסיעה שמאפשרת הסוללה הנטענת. בישראל, אליה המכוניות של Tesla צפויות להגיע בשנה הבאה, תצטרכו להיפרד מסכום של מעל 300 אלף שקלים כדי לקנות את המשפחתית הגדולה שלה, מודל 3.
איילון מאסק מאשים את מחירי חומרי הגלם בהתייקרות המכוניות שלו - 2
האיש השני העשיר בעולם
ההודעה על הכניסה הצפויה של Tesla למדד S&P 500 היוקרתי הכולל בתוכו את 500 החברות הנסחרות הגדולות ביותר בבורסת ניו יורק, הפכה גם את המייסד של Tesla, אילון מאסק לאדם השני העשיר ביותר בעולם, לפחות “על הנייר” ולפחות כרגע.
לפי אתר Bloomberg, נכון לחודש אוגוסט האחרון בשלישיה הפותחת של עשירי העולם כיכב בצמרת ג’ף בזוס, מייסד Amazon עם הון מוערך בשווי של כ-190 מיליארד דולר, אחריו, ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט עם הון מוערך של כ-120 מיליארד דולר ואילו את המקום השלישי תפס לא אחר ממארק צוקרברג, מייסד Facebook עם הון שנאמד אז בשווי של כ-100 מיליארד דולרים. באותה עת, מאסק “הסתפק” רק במקום ה-9 ברשימה עם שווי מוערך של כ-70 מיליארד דולרים. לעומת זאת, נכון לנובמבר שוויו של מאסק הועמד בכ-128 מיליארד דולר תוך שהוא עוקף את גייטס. בזוס נותר, בינתיים, בראש הרשימה.האיש השני העשיר בעולם - 3
Tesla מגיעה לישראל
אחרי תקופת המתנה, ועל רקע משבר הקורונה שעיכב את הגעתה, Tesla החלה בהקמת מערך מכירות מקומי באמצעות הקמת סוכנות מקומית בארץ. כך, גם הציבור הישראלי שיחפוץ בכך יוכל לרכוש בקרוב רכבים של Tesla אם כי משוכה משמעותית שעליה לעבור היא הקמת מוסך מרכזי, תנאי של משרד התחבורה כדי ש-Tesla תוכל לפעול בארץ כיבואנית. Tesla אינה רק יצרנית של מכוניות חשמליות. היא גם עוסקת בפיתוח מתקנים לאיחסון אנרגיה לשימוש ביתי ומסחרי כאחד ובהתאם היא גם החלה בהקמת מערך אנרגיה בישראל.
Tesla מגיעה לישראל - 4
המודל של מאסק להשבחת ערך הרכב
חברת Tesla איננה רק יצרנית של רכבים חשמליים וירוקים, היא גם מקדמת מערכות נהיגה אוטונומיות שבתקווה יאפשרו בעתיד לרכב יכולת נסיעה עצמאית לחלוטין ללא מגע יד אדם. באוקטובר האחרון, חשף מאסק שטסלה מתחילה בגרסת הבטא של תוכנה שתאפשר נהיגה אוטונומית כמעט מלאה. מאסק ציין כי גרסה זו תספק הצצה לאופן שבו נהיגה אוטונומית תשנה את מודל הבעלות ברכב פרטי. בנוסף, מאסק הציג את מודל הרובו-טקסי, רעיון שהגה כבר ב-2016 והוצג במסגרת התכניות העסקיות העתידיות של החברה. הרעיון הוא לאפשר לבעל רכב פרטי שמחזיק במכונית Tesla להציע את הרכב שלו להשכרה. נוסעים יוכלו להזמין נסיעה במכוניות פרטיות כאלו באמצעות אפליקציה בדיוק כמו Uber אלא שכאן המכונית פשוט תגיע בעצמה לאסוף אותם. לפי מאסק, להבדיל מרכבים שנרכשים ומאבדים משווים מידי שנה, כאשר הרכב יהפוך אוטונומי לגמרי, בעלי הרכבים יוכלו אפילו להעלות את ערכו באמצעו השכרתו או מכירתו לשימוש צי רכבים לנסיעות משותפות. בחזרה לעתיד כבר כאן? עוד קצת.
המודל של מאסק להשבחת ערך הרכב - 5
מי אתה אילון מאסק?
קצת פרטים על היזם המצליח שהצליח להתברג לרשימת שלושת עשירי העולם. מאסק בן ה-49 נולד בדרום אפריקה לאב מהנדס ולאמא דיאטנית ודוגמנית. כבר כשהיה בן 10 כשקיבל את המחשב הראשון שלו ולימד את עצמו תכנות. למאסק הצעיר היה כבר אז חוש יזמי ולאחר שבגיל 12 תכנת משחק שלו קרא Blastarהוא מכר אותו בתמורה ל-500 דולר. ב-1989 היגר מאסק הצעיר לקנדה שם עבד תחילה בחוות החיטה של בן דודו. כיום הוא מתגורר בשכונת בל אייר היוקרתית בלוס אנג’לס, ארה”ב. בדומה ללא מעט יזמים מוכשרים דוגמת מארק צוקרברג למשל, מאסק לא השלים את לימודיו באוניברסיטה. למעשה, הוא החל ללמוד פיזיקה באוניברסיטת סטנפורד היוקרתית אך כעבור יומיים בלבד פרש כדי להצטרף לאחיו שהקים את חברת Zip2 שסיפקה תוכנה לפרסום תכנים לארכוני חדשות ונמכרה ב-1999 תמורת כ-307 מיליון דולרים. לאחר מכן היה מאסק אחד המשקיעים הראשונים במיזם של אחיו שלימים הפך לחברת התשלומים הידועה Paypal שנרכשה על ידי e-bay ב-2002 תמורת כ-1.5 מיליארד דולרים.
כשמאסק לא עסוק בלגרום לרכבים שלנו לנסוע עצמאית הוא מנסה לסייע להגשים עוד חלומות (פרטיים לגמרי ואינם קשורים ל-Tesla) שנעוצים אי שם בעתיד הרחוק כמו למשל לנחות בכוכב מאדים.wikipedia - 6
Tesla והסינים
באוקטובר האחרון הודיעה Tesla כי תחל לייצא את דגם Tesla 3 ממפעליה בסין לטובת שיווק ל-10 מדינות אירופאיות אך גם לקהל הסיני. בינואר האחרון הודיעה החברה על ייצור מוגבר של Tesla 3 במפעל שלה בשנגחאי ומאסק אף עדכן כי יחל בייצור דגם Y במפעלים בסין. מדובר בצעדים בוני אמון של טסלה עם הממשל הסיני, כאשר הייצור בסין מאפשר ל-Tesla להוזיל את עלויות הייצור ולמכור רכבים יותר בזול. הכניסה של Tesla לסין נותנת רוח גבית ליצרניות הסיניות של רכבים חשמליים. לאחרונה הממשל הסיני אף העלה את היעד למכירת רכבים חשמליים לכ-25% מסך המכירות עד 2025. אחת מיצרניות הרכב הסיניות שנהנות מכך היא NIO, המתמקדת בשוק הפרימיום של הרכבים החשמליים. NIO זכתה לכינוי המחמיא “Chinese Tesla” והיא מובילה ב-2020 את מסירות הרכבים החשמליים בסין.
המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם”) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס”) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
Tesla והסינים