עובדות על שוק הגיימינג הלוהט בצל הקורונה
תעשיית הגיימינג הולכת ומבצרת את מעמדה כשחקנית דומיננטית בשוק הבידור. קרוב לשליש מאוכלוסיית העולם, כ-2.7 מיליארד אנשים, משחקת במשחקי וידאו ועם הכנסות של כ-150 מיליארד דולר ב-2019 שצפויות לצמוח בכ-10% עד סוף 2020, משבר הקורונה עשה לתעשייה הזו רק טוב. הנה 6 עובדות על תחום הגיימינג, אחת מהן שוברת לא מעט סטיגמות על נשים ומשחקי וידאו.
- 1
שוק הגיימינג הסיני פורח למרות מגבלות המשטר
סין היא מעצמת גיימינג והתעשייה בה רק הולכת וצומחת כאשר עד לפני כמה שנים נאסר על התושבים להחזיק בבתיהם קונסולות משחקים. כתוצאה מכך הלכה והתפתחה בסין תופעה במסגרתה הגיימרים מצאו חלופה למשחק הביתי בבר אינטרנט שם הוצעו להם קונסולות משחקים שאיפשרו להם לשחק עם חברים לצד שתיה ואכילה משותפת. ב-2019 הודיעה ממשלת סין על כללים חדשים בתחום הגיימינג שנועדו להגביל את זמן המשחק בדגש על ילדים צעירים עם הגבלות על שעות המשחק והכסף שהם מוציאים עליו. אלא שמשבר הקורונה והסגר החמור שהוטל בסין הביא לזינוק בהיקפי הפעילות בשוק הגיימינג הסיני. אפילו כשסין החלה לצאת מהסגר באפריל, תעשיית הגיימינג בדגש על זו דרך הטלפונים הניידים פורחת. באפריל 2020 שני המשחקים הרווחיים ביותר בעולם היו PUBG Mobile ו- Honor of Kings שרשמו הכנסות של כ-225 מיליון דולר וכ- 156 מיליון דולר בהתאמה, כאשר יותר ממחצית מתוכן הגיעו מסין. עד לאחרונה משחקי וידאו סיניים היו פחות מוכרים במערב אך המשחק Genshin Impact הסיני שפותח על ידי miHoYo הפתיע והפך ללהיט גדול במערב כשהצליח להחזיר ליוצריו את ההשקעה בו כ- 100 מיליון דולר בתוך שבועיים.
שוק הגיימינג הסיני פורח למרות מגבלות המשטר - 2
ההפתעה של פוקימון גו
בתקופה שבה אנשים ספונים בבתיהם, קשה לדמיין הצלחה גדולה למשחק מציאות רבודה שדורש משחקניו לצאת לאסוף פוקימונים ברחובות. אלא שהמציאות, כך נראה, עולה על כל דמיון. הלהיט פוקימון גו שפותח במשותף על ידי חברת התוכנה האמריקאית Niantic יחד עם ענקית הגיימינג Nintendo, הושק ב-2016 , הפך להצלחה מסחררת והצליח לשבור שיאים חדשים למרות ולצד משבר הקורונה. לפי דיווח של חברת שירותי איסוף המידע ומחקרי שוק Sensor Tower פוקימון גו היציג הכנסות של כמיליארד דולר ב-2020 כשלשם השוואה בשנת השקתו רשם המשחק הכנסות של כ-832 מיליון דולר. תחזית זו, כך לפי Sensor Tower תעמיד את המשחק הפופולרי במקום השלישי ברשימת משחקי המובייל בעולם לשנת 2020.
ההפתעה של פוקימון גו - 3
סטרימינג משחקים
אחד התחומים שהולכים וצומחים בשוק הגיימינג הם שירותי הסטרימינג שמבוססים על שימוש בכוח העיבוד שמספקות חוות שרתים, באופן שמאפשר לחסוך במחשבים ביתיים בעלי מעבדים יקרים כדי להריץ משחקים מתוחכמים וכבדים. טכנולוגיית מחשוב ענן מאפשרת להריץ משחקים באופן מהיר על גבי הענן בכל מכשיר שיחובר לאינטרנט הביתי. Google נכנסה לתחום הזה בשנה שעברה כשהשיקה את Stadia, שירות משחקים מבוסס ענן שמתיימר להעביר משחקי וידאו על בסיס טכנולוגית סרטימינג עם רזולוציה של עד K4 בקצב של 60 פריימים בשנייה. Amazon גם צפויה להשיק מוצר דומה בשם Luna עליו הכריזה בספטמבר האחרון ואילו הרשת החברתית Facebook החלה להציע שירות סטרימינג למשחקים פשוטים יותר אך כאלו שיאפשרו לשחקנים לייצר קהילה שבה יחלקו במה הם משחקים ומעבר נוח בין משחק בנייד למחשב הנייח. Facebook גם השיקה שירותי צפייה בגיימינג שנקרא Facebook Gaming שמתיימר להתחרות ב-Twitch של Amazon. Twitch היא פלטפורמת סטרימינג שבה החברים יכולים לשדר את המשחק שבו הם משחקים באותו הרגע כדי שמשתתפים אחרים יצפו בהם ולהציג טריקים וטיפים לעבור בין שלבים.
סטרימינג משחקים - 4
שווי תעשיית הגיימינג במספרים
שוק ה-Gaming העולמי מוערך בשווי מצרפי של כמעט 160 מיליארד דולר, כ- 10% יותר משוויו בשנת 2019. התחזיות העדכניות לתעשייה, שנהנית מהרוח הגבית של משבר הקורונה, סגירת מקומות הבילוי והבידור וכללי הריחוק החברתי, מדברות על שווי שוק מצרפי צפוי של כ-200 מיליארד דולר עד שנת 2023 לתעשייה. הצמיחה הגבוהה ביותר נרשמה במדינות אמריקה הלטינית ובמדינות אסיה פסיפיק שבהן שוק הגיימינג צפוי לסיים את 2020 עם עליה של כ-10% בשווי הפעילות. שוק הגיימינג במדינות אסיה פסיפיק צפוי להגיע לשווי של כ-78 מיליארד דולרים ב-2020. מתוכו הנתח של סין מוערך בכ-41 מיליארד דולר של הוצאות מצד צרכנים, גבוה מההיקף הצפוי בשוק האמריקאי שצפוי לסכם את 2020 עם פעילות בהיקף של כ-37 מיליארד דולרים.
שווי תעשיית הגיימינג במספרים - 5
5 המשחקים הנמכרים ביותר בהיסטוריה
במקום הראשון ברשימת המשחקים הנמכרים ביותר מאז ומעולם ברשימה של אתר Wikipedia נמצא המשחק Minecraft, משחק וידאו שהופץ במקור למערכות ההפעלה Microsoft Windows, Mac OS ו-Linux בשנת 2011. מאז מכר המשחק מעל 200 מיליון עותקים כולל גרסה זולה יותר למכשירים ניידים. המשחק הפופולרי בעולם פותח על ידי Mojang Studios השבדית שנרכשה על ידי Microsoft ב-2014. למעט Minecraft, רק עוד שני משחקים הצליחו להימכר במעל 100 מיליון עותקים. מדובר ב-Grand Theft Auto V ו-Tetris. מעניין כי לפי Wikipedia מתוך רשימת 50 משחקי הוידאו הנמכרים מאז ומעולם, מחציתם פותחו או הופצו על ידי Nintendo. שחקנים בולטים נוספים שמייצרים או מפיצים משחקים מתוך הרשימה הם Activision ו-Rockstar.
5 המשחקים הנמכרים ביותר בהיסטוריה - 6
נשים ומשחקי וידאו
הקשר בין נשים למשחקי וידאו הוא סופר מעניין. בשנות ה-90 נשים ששיחקו במשחקי וידאו היו במיעוט אלא שתמונת מצב זו השתנה לאורך השנים כאשר כבר ב-2010 נשים גיימריות כבר היוו כמעט 50% מהשוק, שיעור שלא השתנה משמעותית מאז. ההבדל המהותי בין נשים וגברים בתעשיית הגיימינג מתמקד בעיקר בסוג המשחקים כאשר לנשים חסר ייצוג משמעותי בסוג משחקי וידאו שבהם השחקן מחזיק בכלי נשק התקפי או במשחקי אסטרטגיה צבאיים. במסגרת השיח לעידוד נשים לקחת חלק במשחקי וידאו גם כיוצרות ומפתחות עולות סוגיות של סטריאוטיפים מגדריים במשחקים וייצוג חסר של נשים כדמויות מפתח במשחק. לפי נתונים טריים שאסף הארגון הפמיניסטי Feminist Frequency מתוך 18 משחקים חדשים שהוצגו באירועים גדולים של תעשיית הגיימינג בתקופה האחרונה נרשמה עליה משמעותית בייצוג הנשי של גיבורות. דמות הגיבורה הנשית במשחקי וידאו הפופולרית ביותר היא לא אחרת מלארה קרופט גיבורת משחק הוידאו: Tomb Raider.
המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם“) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס“) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
נשים ומשחקי וידאו