חברות שממציאות מחדש את תחום המזון
עברו אי אלו שנים מאז הימים בהם האדם היה צד את מזונו בטבע וצולה על האש במערה. שילוב של מודעות להרגלי תזונה נכונים שעשויים להאריך חיים, לצד מניעים הומניטריים להגן על אוכלוסיית בעלי החיים, יצרו תעשיה שלמה שמבוססת על מזון בריא מן הצומח, כשהאתגר הוא לייצר גם מזונות טעימים, ולא כאלו שיהיו נחלתם הבלעדית של צמחוניים וטבעוניים. הנה 6 חברות שפועלות בתחום המתפתח הזה, אחת מהן אפילו מתיימרת לייצר ביצה “צמחונית”.
- 1
Beyond Meat
האם אפשר לשכפל את טעמו של המבורגר עסיסי מבלי להשתמש בבשר של בעל חיים? זה מה שלפחות מנסה לעשות חברת Beyond Meat האמריקאית המייצרת תחליפי בשר מבוססי צמחים. Beyond Meat הוקמה בשנת 2009 על ידי איתן בראון בלוס אנג’לס, ארה”ב והחלה למכור מוצרים דמויי עוף ברשתות מזון בארה”ב. ב-2014 השיקה החברה מוצרים דמוי בשר בקר ובשנת 2016 יצאה לשיווק בשוק העולמי, כאשר מוצריה נמכרים היום בין היתר גם בישראל.
כיצד Beyond Meat מנסה לשכפל את הטעם הכה חביב על הקרניבורים? באמצעות ייצור מוצרי מזון מבוססי חלבון. מדובר בתחליפי בשר טבעוניים שעשויים מתערובת של חלבון אפונה, חלבון אורז, מש, שמן קוקוס, עמילן תפוחי אדמה, אבקת רימונים ועוד וכל אלו בתוספת של ויטמינים ומינרלים. הייחוד של Beyond Meat הוא בניסיון לייצר מרקם שנראה ומרגיש כמו בשר על בסיס מנגנון שתכננה במיוחד. תחליפי הבשר של Beyond Meat משווקים על ידי קמעונאיות מזון גדולות בארה”ב כמו Target, Whole Foods ואחרות. החברה נוהגת לקדם את המכירות שלה באמצעות שימוש בסלבריטאים המזוהים עם החזון הטבעוני שלה ובהם לא אחר מאשר ליאונרדו דה קפריו.Beyond Meat - 2
SavorEat
הטרנד של תחליפי הבשר הגיע לאחרונה גם לבורסה הישראלית כאשר חברת SavorEat הישראלית השלימה הנפקה ראשונה לציבור. החברה הוקמה ב-2018 על ידי רחלי ויזמן, פרופ’ עודד שוסיוב ופרופ’ עידו ברסלסקי על בסיס מוצר שפותח בפקולטה לחקלאות של האוני’ העברית בירושלים. מדובר בטכנולוגיה לייצור תחליפי בשר על בסיס שילוב חומרים ממקורות צמחיים ומערכת רובוטית חכמה שמאפשרת ייצור של הבשר באמצעות הדפסה בתלת מימד. המוצר הראשון שהחברה מפתחת הוא המבורגר ממקור צמחי אך מתכננת בקנה תחליפי בשר נוספים. ל-SavoeEat הסכם שיתוף פעולה עם רשת ההמבורגרים BBB.
SavorEat - 3
Wefarm
קני אוון (Kenny Ewan) הקים את Wefarm במטרה לחבר בין חקלאים. היום Wedarm היא אחת מהרשתות הדיגיטליות הגדולות בעולם המחברת בין חקלאים לצרכי שיתוף מידע. מדובר למעשה ברשת חברתית עבור חקלאים קטנים שמאפשרת להם לשאול ולקבל מענה וכן לחלוק טיפים בכל מה שקשור לחקלאות וגידולי מזון, בין היתר גם באמצעות משלוחי הודעות טקסט. המטרה היא לאפשר גישה למידע גם לחקלאים שפועלים באזורים ללא גישה לאינטרנט. Wefarm יצאה לדרך כחלק מפרויקט שהשיק ארגון צדקה בריטי שתומך בחקלאים קטנים המגדלים תה, קפה וקקאו במטרה לייצר שיתופי פעולה שיעודדו יזמות. השירות הוא חינמי לגמרי ורק דורש טלפון נייד שמאפשר משלוח הודעות טקסט. החקלאי שולח שאלה למספר מקומי, Wefarm משתמשת באלגוריתם של למידת מכונה (Machine Learning) כדי לזהות את המגיבים הרלוונטים ביותר ומעבירה את המסר אליהם במטרה לתת מענה מהיר. אף על פי שהפלטפורמה קיימת גם באמצעות האינטרנט, רוב המשתמשים בה מעדיפים להשתמש בה באופן שאינו מקוון. התשובות מתקבלות תוך שעות ספורות.
Wefarm - 4
Eat Just
שמעתם פעם על ביצה “צמחונית”? זה בדיוק מה שמייצרת החברה האמריקאית Eat Just – תחליף ביצה שמקורו מהצומח. המרכיב העיקרי של תחליף הביצה הוא שעועית מסוג מנג )מוכרת גם תחת השם ‘מש’) ובנוסף נעשה שימוש בהכנתה בבצל וגזרים כדי להוסיף טעם וכן כורכום שנועד להוסיף לביצה של Eat Just את המראה הביצתי הצהבהב. מכיוון שלא מדובר בביצה שמקורה בתרנגולת, יש לה גם מרכיבים נוספים עם שמות סבוכים שקשה לבטא אך כאלה שאמורים להוות תחליף למרכיבים התזונתיים של הביצה המקורית. להבדיל מביצים על קליפתן שמגיעות בקרטונים – המוצר של Eat Just (שנקרא Just Egg) נמכר בבקבוק עם נוזל בתוכו שבאמצעותו מכינים חביתה או ביצה מקושקשת. מדובר בחברה אמריקאית שהוקמה בסוף 2011 על ידי ג’וש בולק וג’וש טטריק, שני חברי ילדות ופעילי זכויות בעלי חיים והיא מייצרת חוץ מתחליפי ביצים, גם תחליפים מן הצומח של מוצרי מזון נוספים כמו מיונז ועוגיות.
Eat Just - 5
Connecting Food
מי לא מכיר את התחקירים הללו שמתפרסמים חדשות לבקרים על מוצרי מזון שנחזו להיות בריאים, מרובי ויטמינים ומרכיבים תזונתיים חיוניים או שמתיימרים להיות דלי קלוריות אבל בפועל אינם בדיוק כאלה. בדיוק בשביל זה נוסדה החברה הצרפתית Connecting Food. החברה משתמשת בטכנולוגית בלוקצ’יין במטרה להפוך את המזון שאנו צורכים ליותר שקוף. Connecting Food מספקת ללקוחות עסקים כלי מעקב בתהליך ייצור המוצר עד השלב הסופי שבו הוא מגיע לצרכן הקצה. מטרת תהליך הביקורת היא לבדוק את איכות המוצר ולוודא שכל ההבטחות של היצרן לגביו מתקיימות. לפי החברה, מטרתה היא “לשקם את אמון הצרכנים במזון”.
Connecting Food - 6
Magic Spoon
אין כמעט בית בישראל שלא מחזיק בקרטונים של דגני בוקר לארוחה זריזה אבל לא בהכרח מזינה. הילדים שלנו הם צרכנים כבדים של דגני הבוקר, חלקם עמוסים בסוכר. גבי לואיס וגרג סוויטז החליטו להקים חברה שתציע דגני בוקר בריאים ללא הסוכר שאנחנו מכירים. הדגנים שמייצרת Magic Spoon דומים בחזותם לדגני הבוקר הפופולריים צ’יריוס אבל הם מורכבים מחומרים לגמרי אחרים – מיצוי של ירקות ושורשים עמוסי חלבונים וסיבים תזונתיים ולמרות שהם נחזים לדגני בוקר אין בהם שום סוג של דגן. במקום סוכר הם כוללים תחליף סוכר בשם אלולוז, שטעמו דומה מאד לטעמו של סוכר לבן, אלא שלהבדיל ממנו אינו מתעכל בגוף ולכן איננו משמין.
המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם“) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס“) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
Magic Spoon