ערים ירוקות בעולם, ביניהן אחת שמשתדלת ואחת שנבנית מ-0
מדינות רבות בעולם הולכות ומבינות את הצורך להתמודד עם האיומים הסביבתיים על רקע היתרבות וצפיפות האוכלוסייה והשימוש ההולך וגובר ברכבים מזהמים שפולטים פחמן דו חמצני ומזהמים את האויר, במה שעלול לסכן את בריאות הציבור. כתוצאה מכך, בשנים האחרונות, יותר ויותר ערים גדולות בעלות צפיפות אוכלוסין החלו לקדם יוזמות של אורח חיים בר קיימא וירוק יותר. אותן ערים, חלקן מהגדולות והצפופות בעולם, מבצעות מהלכים אקטיביים להתמודד עם שינוי האקלים במטרה להפוך ליותר ידידותיות לסביבה ולתמרץ את התושבים שלהן לסייע בתהליך. בין היתר, ערים כאלה מאמצות תוכניות מיחזור, שבילי אופניים, פארקים עירוניים ומעודדות פתרונות של תחבורה ציבורית ומשותפת. הנה 7 ערים גדולות שמובילות את השינוי וביניהן אחת שמנסה להפוך ירוקה יותר ואחת שנבנית בימים אלו במטרה להפוך לירוקה במיוחד.
- 1
וינה, אוסטריה
מעל 50% משטחה של העיר וינה, בירת אוסטריה הוא אזור ירוק. כמחצית מתושבי העיר משתמשים בתחבורה ציבורית ולא במכוניות פרטיות באופן שוטף ובכך מצמצמים משמעותית את זיהום האוויר בעיר. התכנון האסטרטגי של העיר הוא כזה שמעודד ריבוי פארקים עירוניים, שבילי הליכה ופארקים לאומיים שייבנו בפאתי העיר. חברת הייעוץ הבינלאומית Resonance Consultancy פרסמה ב-2020 את רשימת הערים הירוקות בעולם ודירגה את וינה במקום הראשון מתוך 50 ערים. הדירוג התבסס על שורה של מרכיבים ובהם קיומם של שטחים ירוקים, שימוש באנרגיה מתחדשת, שימוש בתחבורה ציבורית, שבילי הליכה ורכיבה על אופניים, תשתית למיחזור ועוד.
וינה, אוסטריה - 2
מינכן, גרמניה
מינכן שבגרמניה ידועה כאחת הערים שהכי נוח ללכת בהן רגלית. במקביל, מערכות תחבורה ציבורית מהירות, חכמות, יעילות ודייקניות, נבנו בה כדי לאפשר הפחתה משמעותית בשימוש ברכבים פרטיים. מינכן גם ידועה כעיר עם האוויר הטוב ביותר יחסית לסביבה עירונית. העיר ביצעה טרנספורמציה תחבורתית משמעותית שאיפשרה תשתית לתחבורה ציבורית מהירה ויעילה שהובילה להפחתה משמעותית ברכבים פרטיים, מהלך מעניין בהתחשב שגרמניה ידועה כאחת מיצרניות הרכב המובילות בעולם.
סאו פאולו, ברזיל - 3
ברלין, גרמניה
בירת גרמניה, ברלין, מצאה דרך מצוינת לעודד את תושביה לאמץ הרגלים שמפחיתים פגיעה באיכות הסביבה. המדיניות של רשויות העיר היא להטיל מיסים על גורמים מזהמים כמו למשל דלקים ובכך להפחית את השימוש ברכבים המונעים על ידם. תיירים שמגיעים לעיר יכולים להצטרף לסיורים “ירוקים” שמתארים את היוזמות הירוקות של העיר, הכולל בין היתר ביקור במוזיאון הטבע ההיסטורי. הדירות בברלין כוללות מערכות סינון של מים שמאפשרות מיחזור שלהם כדי לשמש למשל להשקיה של גינות אורבניות על גגות הבתים. הברלינאים עצמם מאד מודעים לסוגיות של איכות הסביבה והם נחשבים לכאלה שמבזבזים הכי פחות מים לנפש באירופה ומעדיפים שימוש בתחבורה ציבורית על פני רכבים פרטיים.
ברלין, גרמניה - 4
מדריד, ספרד
בירת ספרד, מדריד, נחשבת לאחת הבירות הירוקות בעולם מאז שהעיר ביצעה השקעה אדירה בתשתיות שמאפשרות שילוב של אטרקציות ארכיטקטוניות וסביבה ירוקה. למרבית פעילויות הפנאי בעיר יש גם טוויסט ירוק כמו שייט בסירות שמונעות על ידי דלק סולארי וכן סיורי הליכה וסיור אופניים. בנוסף, הרשויות בעיר מתכננות לשדרג את פנסי הרחוב בעיר להפוך ליותר יעילים מבחינת צריכת אנרגיה. החל מינואר 2018 כל המוניות בעיר נדרשו להפוך לאקולוגיות – מבוססות הנעה חשמלית או היברידית.
מדריד, ספרד - 5
סאו פאולו, ברזיל
העיר סאו פאולו שבברזיל, אולי נקראת “עיר” אבל ביחס לישראל הקטנה, מדובר במגה עיר – עם מעל 20 מיליון תושבים. אף על פי כן, מעניין לגלות כי גם העיר הענקית הזו היא אחת הצרכניות הבולטות של אנרגיה מתחדשת. כ-200 שווקים חקלאים פרוסים ברחבי העיר במטרה להפחית את פליטת הפחמן הדו חמצני שמגיע מתחבורה חקלאית. העיר השיקה ב-2014 תכנית אב לשינוי התחבורה בעיר במטרה לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית ולהפחית השימוש בכלי רכב מנועיים.
מינכן, גרמניה - 6
תל אביב, ישראל: עוד לא הכי ירוקה אבל בדרך
תל אביב היא עיר שוקקת שמהווה אחד היעדים התיירותיים ביותר של מבקרים בישראל בתקופות של שגרה וגם מרכז בילוי ומרכז עסקים סואן. ככזו, האתגרים שלה להתמודד עם זיהום האויר ושינוי האקלים הם מורכבים. עיריית תל אביב הבינה את האתגרים הללו ופועלת לצמצם את ההשפעה השלילית של הבנייה בעיר על הסביבה. העירייה התחייבה למשל במסגרת ‘אמנת פורום ה-15 להפחתת פליטות גזי חממה’ להפחית ב-20% את ייצור גזי החממה בעיר עד לשנת 2020 שזה עתה הסתיימה. מתברר כי תהליכי הבנייה והשימוש במבנים בעיר אחראים ל-65% מפליטת גזי החממה ולכן העיר הטמיעה עקרונות של בניה ירוקה בהליכי התכנון והבניה. בנוסף, העיר מקדמת מיזמים של הפחתת השימוש ברכבים על ידי עידוד וסבסוד מיזמי תחבורה משותפים כמו שירות ההיסעים ‘באבל’, האפשרות להשתמש ברכב שיתופי באמצעות יוזמת אוטו-תל והפעלת קווי תחבורה ציבורית בלילות. העיר גם מעודדת פתרונות חנייה חכמה והסעת המונים. לאחרונה אף התפרסם כי עיריית תל אביב החלה בתהליך אישור להפעלת שאטל מבוסס רכב אוטונומי בדרום העיר שיסופק על ידי חברת Navya הצרפתית אך הפרויקט עוד ממתין לאישור ועדת הניסויים של משרד התחבורה.
תל אביב, ישראל: עוד לא הכי ירוקה אבל בדרך - 7
העיר החדשה Neom שמקימים בימים אלו בערב הסעודית
הפרויקט השאפתני הזה עתיד לצאת לפועל בערב הסעודית, סמוך לחופי מיצרי טיאאן, בכניסה למפרץ עקבה, ממש לא רחוק מאילת. על שטח של 26.5 אלף קילומטרים רבועים, סביב גודלה של מדינה ישראלית, צפויה לקום עיר עתידנית בשם Neom. מקור השם הוא מהמילה היונית Neo – עתיד. מי שאמון על הובלת הפרויקט הוא קלאוס קליינפלד, נשיא ומנכ”ל Alcoa ו- Siemens לשעבר. Neom צפויה להיבנות כעיר חכמה, מבוססת טכנולוגיה, ירוקה, כזו שתהווה יעד לתיירים. החזון של העיר נחשף במסגרת ועידת “יזמות העתיד” שנערכה בריאד באוקטובר 2017. באותה ועידה הכריז יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן אל סעוד על הפרויקט. מדובר במיזם משותף של ערב הסעודית יחד עם ירדן ומצרים והמימון לפרויקט, כחצי טריליון דולרים, מגיע מקרן ההשקעות של ערב הסעודית ומשקיעים בינלאומיים. בין היתר, העיר אמורה לנצל את משאבי הטבע שבסביבתה כדי להתבסס על מקורות אנרגיה מתחדשת בלבד. כך למשל, חוות פאנלים סולארים וטורבינות רוח הן שיספקו לעיר את האנרגיה הנדרשת לתפעולה.
המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם”) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס”) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
העיר החדשה Neom שמקימים בימים אלו בערב הסעודית