חברות הנסחרות ב-Nasdaq שהקורונה עשתה להן רק טוב
מדד ה-Nasdaq חווה עדנה בחודשים האחרונים מאז פרוץ נגיף הקורונה כאשר הטכנולוגיה הפכה לכטר של המגיפה תוך שחברות טכנולוגיות מציעות פתרונות חכמים להתמודדות עם האתגרים שהיא מציבה כמעט בכל תחומי החיים. הנה 7 חברות הנסחרות במדד אשר פורחות בתקופה האחרונה כיוון שהן מציעות פתרונות וערך בתקופה של ריחוק חברתי, חנויות שנאלצות להיסגר, שירותי בידור וחינוך שקשה לצרוך פיזית ועוד.
- 1
Peloton
תקופת הקורונה היא תקופה מאתגרת ביותר לכל חובבי הספורט. כשחדרי הכושר והבריכות נסגרים מידי תקופה על רקע עליה בתחלואה, וגם כאשר הם פתוחים תחת כללים מחמירים של ריחוק חברתי, יש קושי לתחזק את ההתנהלות הספונטנית שהתאפיינה בעבר. כתוצאה מחוסר הוודאות המאפיינת את התקופה הנוכחית, אין זה סוד שמכירות של הליכונים ואופני כושר ביתיים גדלו מאד. אלא שחברת Peloton איננה עוד חברה שמוכרת מכשירי כושר ביתיים ותו לא. זוהי חברת טכנולוגיה שהשירות הייחודי שלה הוא של מנויים לשירותי כושר אונליין. החברה מייצרת מכשירי כושר חכמים (בדגש על אופניים ומכשירי ריצה) כשאלו מחוברים למסך מגע שמאפשר השתתפות בשיעורי כושר מקוונים. החברה מרוויחה בעצם משני מקורות: ממכירת המכשירים עצמם שאינם זולים (בין 2000-4000 דולרים) ומהמנוי לאימונים. ניתן לבחור בין שיעורים מוקלטים ושיעורי Live. ההצלחה של השיעורים הללו היא כה גדולה בין היתר על רקע בחירה קפדנית של מדריכים, חלקם כוכבי רשת וטלויזיה ובאזז גדול שנבנה סביבם, כולל שיח בקהילות וברשתות החברתיות.
Peloton - 2
Chegg
אם חשבתם שמחירי ההשכלה הגבוהה בישראל גבוהים, חישבו שוב. כדי להיות סטודנט באוניברסיטה מובילה בארה”ב, ההורים צריכים להתחיל לחסוך כדי לשלם את שכר הלימוד כבר שהילדים נולדים. עלויות הלימוד באוניברסיטאות מובילות כמו ייל והרווארד מגיעות לעשרות אלפי דולרים בשנה. משבר הקורונה טלטל את התחום הזה שכן המעבר ללמידה מקוונת עורר את השאלה אם שכר הלימוד הגבוה מוצדק עבור עצם הלמידה לבדה, או שהוא כולל את הקשרים והחיבורים שנוצרים במפגשים הפיזיים בשטח הקולג’. לאחרונה אף פורסם כי סטודנט של אחת מהאוניברסיטאות היוקרתיות, תובע אותה על כך שלא הורידה מחירים למרות איכות המוצר שירדה על רקע המעבר ללמידה מקוונת. כתוצאה מכך, חברות המציעות כלים של למידה מקוונת לסטודנטים דוגמת Chegg חוו עדנה בתקופה האחרונה בזכות התמחור הנוח שלהן. אלא שמעבר לסוגיית התמחור, אחת הטענות של חברות מסוגה של Chegg היא שהאוניברסיטאות לא התאימו את עצמן לעידן הטכנולוגי החדש, ולאו דווקא בצל דרישות הריחוק החברתי, ובכלל זה של הצעת חלופות זולות לאלו שמעוניינים לקבל אך ורק את חומר הלימוד וכן פתרונות למידה מותאמים לסטודנטים עובדים ובעלי משפחות שמחפשים זמינות ונגישות גם בשעות לא סטנדרטיות.
Chegg - 3
Activision Blizzard
בתקופה שבה הצעירים נשארים יותר בבית, אין זה פלא שתחום הגיימינג נמצא בפריחה. בכלל, תקופות של משבר כלכלי טובות מאד לשוק הגיימינג שכן לא רק העדר הגישה לשירותי בידור (בשל מגבלות ריחוק חברתי) אלא גם הקושי לממן אותם, מעודדים חלופות בידור ביתיות. אחת מיצרניות משחקי הוידאו המובילות בארה”ב היא Activision Blizzard שאחד המשחקים הפופולריים שפיתחה נקרא “Call of Duty”. הגם שתעשיית הגיימינג מכוונת לקהלים צעירים יחסית, ובכלל בני נוער שנשארים בבית כשבתי הספר נסגרים חדשות לבקרים, היא גם קורצת לקהלים יותר מבוגרים ובכלל זה אנשים שאיבדו את מקום עבודתם ומחפשים דרכים להעסיק ולבד את עצמם בעלות שאינה גבוהה.
Activision Blizzard - 4
Zoom
ברשימה שעוסקת בחברות שפורחות בתקופה של ריחוק חברתי ומגיפה כלל עולמית, כמובן שאי אפשר שלא לכלול את Zoom שמוכרת היום, בלי הגזמה, כמעט בכל בית בישראל, בעוד שלפני פרוץ המגיפה ספק אם רבים באמת הכירו אותה. החברה מציעה מוצר מאד פשוט אך כל כך מתבקש בימים אלו – שירותי שיחות וידאו שהופנו במקור לניהול ישיבות מקוונות לחברות ועסקים, בעיקר בהתקשרות עם אנשים מעבר לים, ואילו בתקופה הנוכחית מהווים תחליף לישיבות פיזיות במשרדים. בעקבות סגירת בתי הספר, הפכה האפליקציה גם לכלי להעברת שיעורים מקוונים לתלמידי בתי הספר וכך הפכה האפליקציה לכה פופולרית גם בקרב ילדים. מעסיקים רבים גילו כי המעבר לעבודה מהבית לא היה כל מאיים כפי שחזו תחילה מבחינת תפוקת העובדים, ואפילו להיפך. רבים מהם נערכים לחסוך בשטחי משרדים ולעבור לשיטת “הכיסא החם” גם ביום שלאחר המגיפה ולאפשר לעובדים שלהם את הגמישות של המשך עבודה מהבית, מה שאמור להמשיך להעניק רוח גבית לשירותי שיחות הוידאו, שרק ילכו וישתכללו.
Zoom - 5
Pinterest
זה לא סוד שזמן המסך והחיפוש של אפיק בריחה מתבקשת מהמציאות הלא פשוטה בחוץ עלו מאד בתקופה האחרונה. אחת החברות שמציעה כזה אסקפיזם היא Pinterest, שלהבדיל מרשתות חברתיות אחרות, מדובר ברשת חברתית מבוססת אלמנטים חזותיים שעוסקת בעיקר בחיובי. החברה אוסרת על פרסום פוליטי, ומעודדת שימוש באתר שלה לצורך “שיפור עצמי” ו”הגשמה עצמית”, ולאו דווקא כדי לתקשר עם משתמשים אחרים. הרשת היא סוג של מנוע חיפוש ענק שאמור לספק השראה למתעניינים בשלל תחומים כמו אפייה, עיצוב, תכנון טיולים, ארגון מסיבות ועוד. השילוב של זמן פנוי והישארות יותר בבית, כמובן תמך בהיקף השימושים ב-Pinterest, ולספק אסקפיזם למי שהעדיף להתרחק משיח שלילי וביקורתי שהפך מנת חלקן של לא מעט רשתות חברתיות אחרות.
Amazon - 6
Netflix
הזמן הפנוי שמייצרת מגפת הקורונה עם פחות בילויים בחוץ, במסעדות, בכושר, בטיסות לחו”ל, בתיאטרון ובקולנוע, חיזק מאד את תעשיית הבידור הביתי. עוד לפני פרוץ המגיפה כבר חשבנו פעמיים אם כדאי לצאת מהבית לאולם הקולנוע או להישאר בפיג’מה לצפות בסרט או סדרה מהספה בסלון, במיוחד כשההיצע והאיכות של שירותי הסטרימינג דוגמת Netflix רק הלכו וגדלו. אלא שמשבר הקורונה רק העצים והאיץ את התופעה הזו וגם הביא ל-Netflix שהייתה מובילת שוק בתחום, לא מעט מתחרים. לאחרונה אף עדכנה Netflix את תעריפי המנוי שלה באמתלה של שמירה על רמת תכנים גבוהה ואיכותית אך מול מציאות של תחרות שרק הולכת וגדלה מצד שחקניות כמו Apple TV, Amazon Prime ואחרים. סביר להניח שגם ביום שאחרי הקורונה, הלקוחות שיצטרפו לשירותי הסטרימינג יתקשו להיפרד מהם.
Netflix - 7
Amazon
המסחר המקוון היה תחום לוהט עוד לפני המשבר, אך הוא הפך לנחוץ ולא רק למותרות ולחיסכון בזמן עם פרוץ במשבר. אם בלו”ז הצפוף של אנשים, פתרון של קניות מקוונות חסך זמן, בתקופה שבה חנויות פיזיות ממש נסגרו, קניות אונליין הפכו לדרך היחידה להמשיך ולצרוך מוצרים שלא נחשבים חיוניים. Amazon נכנסה אם כן למשבר הזה בפוזיציה מצוינת אך היא לא שוקטת על השמרים וממשיכה למנף עצמה באמצעות חידושים טכנולוגים מתמידים. רק לאחרונה הודיעה ענקית הקמעונאות כי תיכנס גם לתחום בניית אתרים דרך שירות Amazon Web, תחום שפורח בחודשים האחרונים בין היתר גם אצל המתחרה הישראלית Wix כאשר יותר ויותר עסקים שלא היו מורגלים בשירותי אונליין נדרשים להקים במהירות אתרים ושירותים מקוונים. Amazon מתכננת להתפתח בקרוב גם לשיווק ביטוחים ופיננסים תוך ניצול קהל הלקוחות האדיר שהיא בנתה.
המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם”) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס”) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
Pinterest