רינת אשכנזי, מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם מדדים.
אפיק “דפנסיבי”:
ענף המזון משתייך לקבוצת אפיקים – “דפנסיביים”, אלו שנהנים מביקושים יציבים יחסית בכל שלב של מחזור העסקים, הגאות והשפל. בימים כתיקונם, ביקוש קשיח יחסית למוצרי מזון מקנה לחברות הפועלות בתחום, מידה מסוימת של יציבות עסקית שמתורגמת להכנסות ורווחים. בימים חריגים, כימי קורונה, של ריחוק חברתי וסגרים, נמנה ענף המזון עם ברי מזל בודדים שלא רק שלא נפגע מהמגבלות, אלא גם נהנה מזינוק בביקושים ושיפור תואם בדוחות.
דוחות הרבעון הראשון שיקפו את ההסתערות על חנויות:
התורים הארוכים שהשתרכו בסופרים בחודש מרץ באו לידי ביטוי בדו”חות הרבעון הראשון של השנה של קמעונאיות המזון הגדולות. רובן נהנו מזינוק דו-ספרתי במכירות, עלייה חדה בפעילות האונליין ושיפור ברווחיות הגולמית, המשקפת את הפער בין מחיר הקנייה של המוצר מהספק למחירו לצרכן. כך, שיעור הרווחיות הגולמית הממוצעת לענף עמדה ברבעון הראשון של 2020 על 27.9 אחוזים, מעט גבוה יותר מממוצע של 27.4 אחוזים בשנת 2019.
קורונה היא רק דחיפה קדימה:
אם אפשר לזקק את השינוי המהותי ביותר שנרשם בעקבות הקורונה בשוק קמעונאות המזון, נראה שמדובר בתחום האונליין. מה שהיה עד סוף חודש פברואר כלי ששימש פלח מסוים באוכלוסיה, הפך בחודש מרץ למענה חיוני לכלל האוכלוסייה. ניתן להניח כי בדומה לענפי ריטייל נוסף, גם ענף המזון ימשיך להעמיק את הנוכחות שלו העולם השירותים המקוונים, גם בחלוף הקרונה.
וירוס קניות:
שיעור השינוי בהיקף הקניות של מוצרי צריכה בעקבות הוירוס קורונה, ב-8-14 במרץ 2020 לעומת ממוצע 52 השבועות האחרונים.
רינת אשכנזי, מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם מדדים מבית אקסלנס. המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם“) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס“) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויות ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.