רינת אשכנזי, מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם קרנות ו-ETF
משבר הקורונה, משבר האקלים והכלכלה הירוקה: ההתמודדות עם מגפת הקורונה חידדה למנהיגי העולם ולציבור כולו כי “סיכונים טיבם להתממש”. הבנה זו הקפיצה את נושא הטיפול במשבר האקלים לראש סדרי העדיפויות הפוליטיות, זאת מתוך הבנה כי אם לא ינקטו צעדי חירום גלובליים, הכלכלה והחברה עלולות לשלם מחיר כבד של התמודדות עם משבר כלכלי פרמננטי. קובעי המדיניות גיבשו תוכניות מדיניות שמטרתן הפיכת הכלכלות ל”כלכלות ירוקות”, כאשר “תחבורה ירוקה” ובראשה רכב חשמלי צפויה להיות אבן דרך ראשונה.
המהפכה החשמלית: מתוך כך, תעשיית הרכב החשמלי, שכבר היום מקבלת רוח גבית מרגולציה תומכת וציבור צרכנים שמתגייס להפחית את פליטת גזי החממה ואת הזיהום במרכזי הערים, צפויה ליהנות משנים של תנופה. “שוק הרכבים החשמליים מפגין גידול מרשים ברחבי העולם, והצפי הוא כי בשנים הקרובות יחליף בהדרגה המנוע החשמלי את מנועי הבנזין והדיזל. כל המומחים מסכימים שאנו עומדים על סף שינוי מהותי בענף הרכב העולמי”, כך אומר עמית אקשטיין, מנכ”ל סונול EVI.
תודות לטכנולוגיה: הרכבים החשמליים עברו לשיטת ההטענה הישירה ‘פלאג אנד גו’, במקום החלפת הבטריות המסורבלת. מהירות ההטענה הישירה השתפרה לכדי חצי שעה עד שעתיים (תלוי בהספק המטען וסוללת הרכב) וגם המרחק שרכב חשמלי יכול לעבור ללא צורך בטעינה נוספת השתפר בכ־400%. כיום רכב חשמלי יכול לעבור בין 200 ל-400 ק”מ מבלי להזדקק לטעינה נוספת, לעומת כ־70 ק”מ בלבד לפני כעשור.
מגמות עולמיות: העלייה בשיעורי החדירה של כלי הרכב החשמליים מתאפיינת בשוני גאוגרפי לא מבוטל שלאחרונה נראה בו שינוי מגמה. סין מובילה באופן מצטבר עם החזקה של כ-47% מסך כלי הרכב החשמליים בעולם, ואחריה אירופה וארה”ב. עם זאת, מהלכים אחרונים ביבשת האירופית מובילים לשינוי מגמה וגידול חד בחלקה.
האיחוד האירופי הצהיר כי בתוך כעשור צפויה להיאסר הפעלת רכבים ממונעים בשטחו. אירופה וארה”ב כבר מרושתות בתחנות טעינה חשמליות לכל סוגי הרכב, כולל משאיות ותחבורה ציבורית. ענקיות דלק בינלאומיות הבינו שעליהן להתאים את עצמן לשינוי והחלו לייצר תחנות הטענה חשמליות.
מה צופן העתיד: מדו”ח של חברת המחקר BNEF עולה כי כלי רכב חשמליים (EVs) צפויים להגיע לכ-10% ממכירות רכבי הנוסעים העולמיים בשנת 2025, כאשר המספר הזה צפוי לעלות לכ-28% בשנת 2030 ולכ-58% בשנת 2040. על פי המחקר, רכבים חשמליים מהווים כיום כ-3% ממכירות הרכב העולמיות. נראה כי רכבים חשמליים צפויים לייצג כ-31% מכלל המכוניות בכביש בשנת 2040, המהווים כ-67% מהאוטובוסים העירוניים,כ-47% מכלי הרכב הדו-גלגליים (קטנועים, טוסטו סים, אופנועים וכן הלאה) וכ- 24% רכבים מסחריים קלים.
ביידן מייצג “תפנית ירוקה”: המשקיעים זיהו את הפוטנציאל הגלום בתעשיית הרכב החשמלי הרבה לפני הבחירות בארה”ב וענף זה נהנה מזינוק בביקושים. כניסתו של ג’ו ביידן לבית הלבן הציתה גל נוסף של אופטימיות, זאת על רקע הבטחותיו החוזרות ונשנות לקדם שימוש ברכבים חשמליים ובאנרגיה ירוקה. ביידן לא איכזב וכבר בינואר הצהיר כי יחליף את צי הרכבים הממשלתיים מרכבים שמונעים על דלק לרכבים חשמליים. בנוסף, הבהיר כי הממשל מכין תוכנית תמריצים “ירוקים” עבור ציבור הצרכנים.
המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם“) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס“) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.